Polski
Gamereactor
recenzje
WRC 9

WRC 9

Ewolucja doskonała.

HQ
WRC 9

Rajdy WRC kiedyś zdecydowanie miały się lepiej. Jasne, w zeszłym sezonie pobiły rekord popularności, ale biorąc pod uwagę, że Skoda, Peugeot, Subaru, Citroen i Mitsubishi porzuciły mistrzostwa, przyszłość WRC rysuje się dość ponuro. Musiałoby wydarzyć się coś, co zmieniłoby ich oblicze. Zawsze kochałem ten sport, ale niestety przez ostatnie pięć lat stopniowo traciłem zainteresowanie. Na szczęście oficjalne gry wideo na licencji od KT Racing są coraz lepsze, a tegoroczna odsłona serii, pomimo wielu frustrujących wad, zrobiła na mnie ogromne wrażenie. Już w WRC 7 deweloper udowodnił, że poważnie podchodzi do próby stworzenia wiarygodnego i głębokiego doświadczenia rajdowego. Chociaż doświadczony producent Diego Sartori (GTR i GTR 2) opuścił zespół wkrótce po premierze wspomnianego WRC 7, studio ciężko pracowało nad kolejnymi projektami, w szczególności Dirt Rally i Dirt Rally 2.0.

WRC 9 to raczej jednak skromna aktualizacja. Gra ma więcej zawartości niż jej poprzedniczka, ale widać wyraźnie, że KT Games zainwestowało przede wszystkim w nowe tryby gry i rozbudowało możliwości, raczej nie wprowadzając większych zmian. Dodano trzy nowe kraje/rajdy, co oznacza, że do wyboru jest ich aż szesnaście (Japonia i Afryka są wprost genialne). Tryb kariery wydaje się jeszcze bardziej ograniczony; zmusza zarówno do czytania dziesiątek e-maili od sponsorów, przestrzegania zasad i poleceń producenta danego samochodu, jak i do dbania o swój zespół oraz zadowolenie wszystkich mechaników i inżynierów między rajdami. Osobiście uważam, że część związana z karierą jest dość sztywna, a przez szczegółowe zarządzanie zasobami całość bardziej przypomina żmudą pracę niż produkt rozrywkowy, co sprawiło, że lepiej bawiłem się w innych trybach WRC 9. Na szczęście tych jest od groma.

WRC 9
To jest reklama:

KT Games naprawdę postawiło na głębię i różnorodność rozgrywki. Gra pozwala na przykład tworzyć własne konkursy i udostępniać je online lub zapraszać znajomych do ich wypróbowania. Club Mode to uroczy, mały dodatek, któremu poświęciłem dużo czasu i podejrzewam, że tryb stanie się szczególnie popularny po premierze. Nowa odsłona pozwala również na wykonanie bardziej szczegółowych konfiguracji i testowanie ich na różnego rodzaju szkoleniach, co również doceniam. Możliwa jest także lokalna rozgrywka na podzielonym ekranie i działa bardzo dobrze. Nic nie jest tu zablokowane, nic nie jest ukryte za ścianami mikropłatności, a za to KT Racing należą się brawa.

Również fizyka samochodów i związane z nią wrażenia z jazdy są naprawdę dobre. Deweloperzy oczywiście dopracowali tarcie opon z WRC 8 i muszę powiedzieć, że spisali się na medal. Uczucie szybkości jest genialne. Równowaga między momentem obrotu a mocą szczytową jest znakomita, podobnie jak przesuwanie środka ciężkości i to, jak opony radzą sobie z różnymi nawierzchniami. Czasami jednak da się odczuć, jakby samochód w niektórych miejscach unosił się w powietrzu, myślę, że jest to problem przechodzenia z jednej powierzchni na drugą.

WRC 9

Oprawa graficzna to chyba ta część gry, która podoba się mi najmniej. Jasne, wygląda bardziej realistycznie niż poprzednio. KT Racing zainwestował w fotorealizm, a niektóre kraje (Włochy, Grecja, Meksyk) są absolutnie przepiękne, ale tu właśnie pojawia się problem. Grafika jest tak wyrazista, że doskonale widać wszystkie ostre krawędzie, na dodatek antyaliasing wydaje się nie działać, jak powinien. Zwłaszcza jeśli porównać całość z WRC 7, który był czystszy, prostszy, bardziej schludny i przyjemniejszy dla oka, nie tracąc przy tym na realizmie. Mam też problem ze skalowaniem wielkości samochodów w stosunku do samych środowisk. Rozegrałem w grze wybrane trasy z tegorocznego sezonu WRC, a potem spojrzałem na tę samą odległość z tego samego rajdu w rzeczywistości i stwierdziłem, że samochody w grze są trochę za małe. Czasem wyglądały wręcz jak miniatury i nie bardzo rozumiem, dlaczego. Nie jest to jakiś duży problem, zwłaszcza jeśli preferujecie widok z wnętrza samochodu, ale mnie to irytuje.

To jest reklama:

Oprócz wspaniałej różnorodności, dużej głębi, możliwości dostosowania w zasadzie wszystkich ustawień, naprawdę niezłej fizyki i szesnastu różnych rajdów, najlepszą częścią gry jest zdecydowanie udźwiękowienie. WRC 9 brzmi o wiele lepiej niż na przykład Dirt Rally 2.0, czasami jest to aż przerażające. Trudno nie pokochać pisku i wrzasku samochodów, przestawiania skrzyni biegów, uderzania żwiru o podwozie.

WRC 9

WRC 9 nie jest idealną, ale naprawdę dobrą grą, która moim zdaniem łączy najlepsze elementy WRC 7 i WRC 8 z odrobiną Richard Burns Rally, tworząc wyjątkowe doświadczenie. Gdyby tylko rzeczywiste rajdy WRC były tak wspaniałe, nie miałyby problemu z przyciągnięciem zarówno większej liczby odbiorców, jak i zainteresowanych producentów samochodów.

08 Gamereactor Polska
8 / 10
+
Dobra fizyka; świetne uczucie prędkości; różnorodność; mnóstwo trybów gry; wspaniałe udźwiękowienie; krótki czas ładowania; cała masa rajdów; duży wybór samochodów.
-
Za ostra grafika; problemy z czułością kierownicy.
overall score
to ocena naszych redaktorów. Jaka jest Twoja? Wynik ogólny jest średnią wyników redakcji każdego kraju

Powiązane teksty



Wczytywanie następnej zawartości