Ukaże się w tym tygodniu na PC i wyłącznie na konsolach PlayStation, Ultros to uderzająca gra niezależna, którą miałem na oku od czasu pierwszego zwiastuna, który pojawił się w maju ubiegłego roku. Opracowana i opublikowana przez nowo powstałe szwedzkie studio Hadoque, gra ma charakterystyczną psychodeliczną estetykę science-fiction, którą przypisuje się uznanemu szwedzkiemu artyście i kompozytorowi Niklasowi "El Huervo" Åkerbladowi, który jest prawdopodobnie najbardziej znany ze swojej pracy nad serią Hotline Miami.
Twoja podróż rozpoczyna się po tym, jak twój statek rozbija się o dziwny obcy świat znany jako The Sarcophagus, który jest domem dla starożytnej demonicznej istoty o imieniu Ultros. Następnie utkniesz w pozornie niekończącej się pętli, z wieloma pytaniami bez odpowiedzi nękającymi Cię podczas eksploracji. Dlaczego tu jestem? Dlaczego utknąłem w pętli? Jaki jest mój cel? Główna historia jest owiana tajemnicą i obejmuje kilka powiązanych tematów, takich jak choroba psychiczna, życie i śmierć oraz cykle karmiczne.
Jeśli grałeś w gry takie jak Ori and the Blind Forest i seria Metroid, poczujesz się jak w domu z Ultros. Tutaj będziesz poruszać się po rozległej mapie podzielonej na kilka różnych stref i będziesz musiał znaleźć pewne ulepszenia, zanim otworzysz nowe obszary. Po drodze kryje się wiele sekretów dla dociekliwych odkrywców i wymagających bossów, których będziesz musiał pokonać, korzystając ze zgrabnego systemu walki w grze.
Mówiąc o walce, akcja w Ultros jest szybka i musisz szybko reagować na telegraficzne ataki wroga, aby zyskać przewagę. Możesz użyć silnego ataku, aby przełamać ich gardę, połączyć standardowe ataki, aby zadać obrażenia, lub wykonać unik w odpowiednim momencie, aby wyprowadzić karzącą kontrę. Walka jest prosta do opanowania i niezwykle płynna, co oznacza, że każde obrażenia, które przyjąłem, czułem, jakby to była moja wina.
Dodatkową warstwą taktyczną do walki jest drzewko umiejętności w grze, które nazywa się The Cortex. Tutaj odblokujesz nowe umiejętności wspomagające walkę i przemieszczanie się, takie jak trzecie niszczycielskie uderzenie combo i moc skakania ze ścian. Aby odblokować te umiejętności, musisz spożywać żywność, którą można wyhodować, wysiewając nasiona lub zbierając z cięcia wrogów. Aby uzyskać najlepszą jakość wypadania z wrogów, musisz mieszać kombinacje ataków, co daje dodatkową motywację, aby nie spamować kwadratowego przycisku i mieć nadzieję na najlepsze.
Jednak w przeciwieństwie do tradycyjnych Metroidvanii, Ultros zawiera elementy roguelike. Za każdym razem, gdy odblokujesz nową umiejętność, która pozwoli ci przemierzać mapę na nowe sposoby, zostaniesz wysłany do wczesnego grobu i musisz odzyskać swoją broń i wszystkie moce. Chociaż konieczność cofania się jest irytująca, Ultros oszczędza trochę bólu. Możesz zablokować w pamięci niektóre z odblokowanych umiejętności w drzewku umiejętności za pomocą specjalnych przedmiotów, a także możesz sadzić nasiona, aby zmienić otaczający cię świat i stworzyć skróty na przyszłe biegi.
Dzika, psychodeliczna oprawa wizualna sprawia odważne pierwsze wrażenie, ale czuję, że jest to w pewnym sensie miecz obosieczny. Patrząc na pozytywy, udaje im się nadać Ultros własne poczucie tożsamości i czujesz się, jakbyś grał w kreskówce Adult Swim. Jednak eksplozja kolorów może przyprawiać o ból głowy i nie mogłem znieść pełnej rozgrywki bez zanurzenia się w menu opcji i zmniejszenia intensywności palety.
Innym aspektem, który mnie podzielił, jest eksploracja. Jak wspomniałem wcześniej, gra zawiera rozległą mapę, a każda lokacja jest wizualnie charakterystyczna, z własnym urokiem i charakterem. Żałuję jednak, że na ekranie nie ma minimapy, ponieważ często gubiłem się i musiałem zatrzymywać grę, aby dowiedzieć się, dokąd się udać. Mapa jest na szczęście dobrze zaprojektowana, a zamierzona ścieżka jest jasna do podążania w oparciu o posiadane umiejętności, ale czułem się wyczerpany za każdym razem, gdy musiałem otworzyć menu.
Dzięki żywej grafice i zapętlonym elementom roguelike, Ultros to Metroidvania, która ma odwagę być inna i tylko za to zasługuje na mój szacunek. Może nie trzyma się lądowania we wszystkim, co próbuje osiągnąć, ale nadal uważam, że jest to wciągająca atrakcja w tym, co w przeciwnym razie jest suchą plamą dla świeżych i ekscytujących wydań. Jeśli jesteś fanem tytułów takich jak Metroid Fusion i Ori and the Blind Forest, zachęcam do sprawdzenia tego, tylko upewnij się, że przywróciłeś jego intensywne kolory, zanim zaczniesz.