Naprawdę musimy docenić ludzi z Thunderful Development za pracę, jaką wykonują nad serią SteamWorld. Ta mniejsza seria ma większą głębię i różnorodność niż wiele masztów namiotowych AAA, a to także zapewnia ciasne i wciągające wrażenia. Steamworld Heist II, jak wspomniałem w mojej ostatniej zapowiedzi, jest kolejną kontynuacją tej formy.
Akcja Heist II rozpoczyna się po wydarzeniach z pierwszej części gry, a Captain Leeway i jego załodze Steambotów badają Great Sea i próbują dowiedzieć się, dlaczego słodka woda, która jest niezbędna do przetrwania, nagle stała się toksyczna i stanowi główną przyczynę rdzewienia. Ten rejs zabiera załogę w ich mobilnej łodzi podwodnej do różnych biomów, aby stawić czoła niebezpiecznym piratom, uniknąć marynarki wojennej i stale ulepszać się i stawać się potężniejszym dzięki różnym systemom ulepszeń.
Podobnie jak w oryginalnej grze, rozgrywka obraca się głównie wokół turowej walki strategicznej, w której dowodzisz swoją załogą Steambotów w bitwach z różnymi typami wrogów. Jest to bardzo prosty zestaw bojowy, w którym każda postać ma co najmniej dwie akcje na turę (przy niektórych kombinacjach umiejętności może to być więcej), aby poruszać się i strzelać, rzucać granatem i używać umiejętności lub na przykład poruszać się i przeładowywać broń. Podstawowy projekt jest bardzo łatwy do zrozumienia, ale nagle staje się trudniejszy do opanowania, gdy dodasz do równania zagrożenia środowiskowe, dodatkowe wyzwania i cele, różne typy wrogów, unikalne typy klas postaci i umiejętności i tak dalej. Zasadniczo, chociaż potrzebujesz tylko podstawowej wiedzy na temat strategii, aby postawić stopę w drzwiach Heist II, aby pokonać niektóre z późniejszych poziomów i bardziej wymagających działań, będziesz musiał nie spieszyć się, strategicznie poruszać się i uderzać oraz zrobić wszystko, co w twojej mocy, aby uniknąć zezłomowania parrobotów w bitwie.
To prawda, że nie ma wielkich obaw o utratę bota w akcji, ponieważ będzie on po prostu dostępny do ponownego wyboru po okresie odpoczynku po jednym z cykli dnia gry, ale ponieważ każdy poziom ma listę gwiazdek do zebrania, nie będziesz chciał stracić gwiazdki za to, że nie ochroni jednego ze swoich botów w bitwie. Może się to wydawać dość proste, ale jeśli jesteś na zegarze lub musisz zdobyć epickie łupy lub odhaczyć dodatkowe wyzwanie podczas wykonywania głównego celu, nagle staje się to o wiele bardziej stresujące. Gwiazdki będą potrzebne jako nowe części mapy świata, a fabuła często ogranicza się do liczby gwiazdek, które zdobyłeś w każdym regionie.
Jeśli chodzi o eksplorację poza walką, jest to główny obszar, w którym Thunderful pozornie zrobił duży krok naprzód w porównaniu z pierwszą grą. Teraz możesz swobodnie podróżować po mapie świata za pomocą pojazdu podwodnego, aby odkrywać sekrety, walczyć z wrogimi statkami, które patrolują fale w walce w czasie rzeczywistym i po prostu przemieszczać się do i z poziomów. To świetny pomysł, który moim zdaniem nieco upuścił piłeczkę, ponieważ brak minimapy oznacza, że możesz się łatwo zgubić i musisz ręcznie otworzyć mapę świata, aby określić swój następny kierunek działania. Prymitywna minimapa zdziałałaby tutaj cuda.
Patrząc na pakiet personalizacji i postępów, Thunderful po raz kolejny wykonał całkiem niezłą robotę. Sposób, w jaki możesz podnieść poziom umiejętności postaci za pomocą klasy poprzez doświadczenie zdobyte w walce, a następnie przełączyć tę postać na dowolną inną klasę, zmieniając jej wyposażoną broń główną, aby zwiększyć jej wiedzę w innym miejscu, a następnie połączyć umiejętności obu klas, aby uzyskać najlepsze z obu światów podejście, jest absolutnie doskonały. Możesz połączyć mocne strony wysokiej mobilności Flanker z linią frontu Brawler lub stworzyć coś dziwniejszego, na przykład Sniper wyposażonego w elementy do zbudowania Engineer. Opcje tutaj oznaczają, że nie ma poważnych barier ograniczających drużynę, którą tworzysz, ani postaci, które chcesz zrekrutować, co jest wzmocnione przez fakt, że każda postać może używać dowolnej broni i wyposażać się w dowolne przedmioty/materiały eksploatacyjne. Tworzenie konstrukcji w tej grze jest tak proste, ale szerokie, że naprawdę godne pochwały.
Do tego dochodzi estetyka. Thunderful miał lata na konsekwentne udoskonalanie motywu SteamWorld, a w Heist II otrzymujemy kolejny przykład na to, jak daleko to zaszło. Pomimo braku dialogów mówionych (co jest trochę rozczarowujące, biorąc pod uwagę, ile gier SteamWorld było), każda postać nadal ma tak wiele uroku i głębokiej osobowości. Świat jest podobny, z mnóstwem szczegółów i atmosferą, która wydaje się niesamowicie żywa, zwłaszcza gdy odwiedzasz lokacje w centrum i zaczyna grać najnowsza ścieżka dźwiękowa z Steam Powered Giraffe, dostarczając szanty i marynistyczne tony, które dodają dodatkowego poziomu autentyczności. Nie można nie zakochać się w estetyce.
Jest jednak kilka innych problemów związanych z rozwojem, ale są to głównie mniejsze elementy, które mogą sprawić, że gra będzie nieco bardziej wyrafinowana, jeśli się nią zajmiesz. Opcja cofnięcia ruchu postaci, zanim będzie chciała zadać jakiekolwiek obrażenia lub zakończyć swoją turę w bitwie, sprawiłaby, że system sterowania byłby czasami mniej frustrujący. Mechanika celowania w walce również wymagałaby trochę pracy, zwłaszcza podczas korzystania z karabinów snajperskich, które pozwalają na oddanie szalonych strzałów rykoszetem - a przynajmniej tak by było, gdyby celownik nie resetował się często, jeśli nieznacznie wysuniesz się poza kadr... Ale znowu, są to drobne niedogodności, które prowadzą tylko do mniejszych frustracji, ponieważ w większości wydaje się, że Thunderful dostarczył dobrze zbalansowaną, zróżnicowaną i zabawną kontynuację w Heist II.
Prawdopodobnie nie jest wielkim zaskoczeniem dla wielu, gdy słyszy, że Steamworld Heist II jest całkiem doskonałą grą strategiczną, biorąc pod uwagę, że pierwsza gra była również fantastyczna. Thunderful dostarczyło sequel, który wydaje się ewolucją formatu, który uczynił pierwszą grę tak wyjątkową, z bogatą estetyką, świetnymi systemami budowania i progresji, zwartą walką, lepszą eksploracją i tym typowym urokiem SteamWorld, który wypełza z każdej szczeliny. Niezależnie od tego, czy jesteś fanem SteamWorld, czy nie, powinieneś zaryzykować z Heist II.