Polski
Gamereactor
recenzje
Sherlock Holmes Chapter One

Sherlock Holmes Chapter One

Słynny detektyw opuszcza Londyn i wyrusza w swoją najbardziej osobistą przygodę.

HQ

Pomimo tego, że pojawił się w ponad pięćdziesięciu oryginalnych opowiadaniach, a później w kilku sztukach teatralnych, filmach i grach wideo, zadziwiające jest, jak mało wiemy o największym detektywie wszech czasów, Sherlocku Holmesie. Jasne, większość ludzi wie, że postać ma bystry umysł i uwielbia to demonstrować, ale większość jego życia osobistego pozostaje owiana tajemnicą. Tak było do tej pory, ponieważ ukraiński programista Frogwares zamierza opowiedzieć dramatyczną historię w trafnie nazwanym Sherlock Holmes Chapter One.

HQ

Gra rozpoczyna się, gdy Sherlock i jego przyjaciel z dzieciństwa Jon (bez związku ze swoim zwykłym doradcą, dr. Johnem Watsonem) przybywają łodzią na fikcyjną śródziemnomorską wyspę Cordona. Przynajmniej w tej wersji uniwersum Sherlock dorastał na wyspie, a teraz powrócił, by złożyć ostatni hołd swojej zmarłej matce. To młody Holmes, z prawie zerowym zarostem na brodzie, ale wkrótce będzie musiał udowodnić swoją wartość, ponieważ w Cordonie wskaźnik morderstw na mieszkańca sprawia, że ​​miasta takie jak Tijuana i Kapsztad wydają się cichymi przedmieściami. Ponieważ policja wydaje się być zdecydowana aresztować niewłaściwe osoby, Holmes szybko angażuje się w kilka różnych spraw, z których niektóre zawierają wskazówki, które mogą rzucić światło na przeszłość bohatera.

Rozwiązanie tych spraw wymaga zwykłej pracy nóg. Musisz przeczesywać otoczenie w poszukiwaniu wskazówek, przesłuchiwać podejrzanych i przedstawiać dowody, zanim w końcu połączysz to wszystko razem. Podstawowa mechanika jest wystarczająco solidna, ale brakuje jej trochę głębi w porównaniu z innymi grami detektywistycznymi. Z drugiej strony, bardziej wyimaginowane części wyobraźni naprawdę robią wrażenie. Czasami będziesz musiał odtworzyć wydarzenia, które miały miejsce na miejscu zbrodni. W takich przypadkach Holmes zajmuje całkiem dosłowne tylne siedzenie, siadając i zamykając oczy w głębokiej koncentracji, podczas gdy jego przyjaciel Jon i ty, gracz, próbujecie zsumować elementy. Alternatywne interpretacje są pięknie wizualizowane jako artystyczne szkice, a wybór właściwych wymaga uważnego zwrócenia uwagi zarówno na wizualne, jak i pisemne wskazówki. Po zebraniu wszystkich elementów należy je złożyć w tak zwanym Pałacu Umysłu, gdzie ponownie musisz uważać, aby nie wyciągnąć błędnych wniosków i ryzykować wysłaniem niewinnej osoby za kratki - lub gorzej!

To jest reklama:
Sherlock Holmes Chapter OneSherlock Holmes Chapter One

Podobnie jak w poprzedniej grze dewelopera, The Sinking City, twoje śledztwa toczą się w otwartym świecie i tym razem wprowadzono pewne oczywiste ulepszenia formuły. Przede wszystkim Cordona jest po prostu piękna. Sposób, w jaki słońce przenika przez zabite deskami okna w ubogich dzielnicach, czy świetliki tańczą wokół ostro ściętych krzaków w pobliżu nadmorskiej promenady, ogarnia całą wyspę magiczną i tajemniczą atmosferą, którą potęguje tylko doskonała ścieżka dźwiękowa. Poza tym ulice tętnią życiem i zamiast błąkać się jak zombie, wielu NPC wykonuje różne zadania, takie jak igraszki w stawach, naprawianie zepsutych mebli lub, w przypadku wszechobecnej policji, patrolowanie miasta.

Tym, co naprawdę ożywia świat, jest to, jak realistyczny się wydaje. Na pozór Cordona może wydawać się harmonijnym tyglem różnych kultur, ale pod przykrywką brytyjskiego rządu kolonialnego napięcia nieustannie się gotują. Populacja głównie osmańska w Starej Dzielnicy żywi stare urazy do brytyjskich władców, grupa zubożałych imigrantów jest na krawędzi buntu, a obywatele klasy wyższej mają coś przeciwko każdemu, kto jest poniżej ich rangi. Każda dzielnica ma swój własny charakter społeczny i architektoniczny, a prawie za każdym rogiem można odkryć coś nowego, niezależnie od tego, czy jest to piękny widok, czy mroczna tajemnica. Graficznie gra nie może się równać z nowszymi wydaniami większych deweloperów, ale to nie ma znaczenia, gdy wszystko jest tak skrupulatnie zaprojektowane.

Sherlock Holmes Chapter One
To jest reklama:

Frogwares tworzy gry Sherlocka Holmesa od 2002 roku i z czasem mentalna walizka detektywa stopniowo zaczęła przypominać przepełnioną szopę wszelkiego rodzaju niepotrzebnymi mechanizmami. Rozdział pierwszy Sherlocka Holmesa usuwa wiele najgorszych mechanik i dodaje całkiem sporo nowych, które służą ulepszeniu doświadczenia otwartego świata. Na przykład podsłuchiwanie, chociaż czułem, że można je bardziej organicznie wdrożyć, podsłuchujemy paplaninę i plotki, które prowadzą do nowych wskazówek, a czasami nawet zupełnie nowych przypadków. Możesz także pytać pieszych o wskazówki - oczywiście pod warunkiem, że wiesz, do kogo się zbliżać.

Aby pomóc w zbliżeniu się do właściwych osób, gra odtwarza jedną z najbardziej znanych cech Holmesa: jego talent do poznawania wszystkiego, co można wiedzieć o danej osobie na pierwszy rzut oka. Działa bardzo podobnie do funkcji Watch Dogs, ale ponieważ pod koniec XIX wieku nie było telefonów do zhakowania, zamiast tego detektyw wykorzystuje swoją moc dedukcji, aby stworzyć miniaturowy portret tego, na kogo spojrzysz. To świetny sposób na interakcję ze światem i może prowadzić do zabawnych wyników, takich jak małe dziecko, które zauważyłem, które najwyraźniej było wrogim, genialnym, albańskim uczonym. Być może powiedziano ci, żebyś nie oceniał książki po okładce, ale Sherlock nie przejmuje się takimi względami w swoim nieustępliwym dążeniu do prawdy, co widać również w sposobie, w jaki się ubiera. Często ludzie ujawniają informacje tylko osobom z tej samej klasy i kultury, więc będziesz musiał nosić sztuczne brody, lokalne ubrania i wiele więcej, aby wydobyć informacje lub dostać się do obszarów o ograniczonym dostępie.

Wiele z tych przebrań zostałoby dziś prawdopodobnie uznanych za nieco niewrażliwe kulturowo, a przynajmniej jest to bardzo oszukańcze. W dość sprytny sposób kwestia jego metod zostaje włączona do opowieści. Na początku gry idealistyczny Sherlock jawi się jako trochę arogancki, rodzaj oświeceniowego superbohatera, dla którego prawda ma większe znaczenie niż cokolwiek innego na świecie. W miarę jak historia się rozwija, Sherlock staje przed kilkoma dylematami moralnymi i nasuwają się pytania: czy naprawdę uczciwie jest używać kłamstw i oszustw, aby dotrzeć do prawdy? A czy czasami prawda powinna być ukryta? W wielu przypadkach musisz sam odpowiedzieć na te pytania, ponieważ w zależności od okoliczności możesz swobodnie skazać ludzi lub pozwolić im porzucić swoje zbrodnie. W zależności od twoich wniosków, główna historia ma nawet cztery różne zakończenia.

Sherlock Holmes Chapter OneSherlock Holmes Chapter OneSherlock Holmes Chapter One

Z ciekawymi przypadkami, dobrze napisanymi dialogami i mnóstwem niespodzianek, historia jest kolejną atrakcją. Nawet przekomarzanie się Sherlocka i jego partnera Jona, które na początku mnie denerwowało, przekonało mnie, gdy dowiedziałem się więcej o ich przeszłym związku. Jedyną moją skargą jest to, że zakończenie było dość szokujące, ale nie pod względem tego, co zostało ujawnione - po prostu byłem zaskoczony, że zakończyło się tak nagle. Mam podejrzenie, że główna fabuła musiała zostać w pewnym momencie skrócona, ponieważ toczy się tylko w trzech z pięciu dzielnic wyspy, a szkoda.

Pomimo dużego otwartego świata, gra zajmie ci tylko około 12 godzin, jeśli przyspieszysz. Byłoby to jednak naprawdę głupie zadanie, ponieważ Cordona jest przeznaczona do odkrywania w każdym zakamarku i hojnie nagradza każdego gracza, który to zrobi. Niektóre obiekty będą przypominać Sherlockowi i Jonowi wydarzenia z ich dzieciństwa, wymagające odtworzenia ich wyczynów; możesz ozdobić rodzinną rezydencję Holmesów meblami i przedmiotami; a wiele misji pobocznych czasami rywalizuje z głównymi pod względem złożoności. Możesz nawet dostosować rozgrywkę do swoich upodobań, wyłączając i włączając różne asysty w grze. To samo dotyczy prostej, ale zabawnej minigry strzeleckiej, która nie jest tak rozbudowana, jak mogą sugerować zwiastuny, ale nadal można ją całkowicie wyłączyć, jeśli wolisz używać umysłu zamiast brutalnej siły.

Krótko mówiąc, Sherlock Holmes Chapter One to świetna gra. Podczas gdy prequele często były pewnym znakiem twórczego bankructwa w opowiadaniu historii, a do pewnego stopnia tak samo było w przypadku projektowania gier z otwartym światem, z pewnością teraz tak nie jest. Zamiast tego fabuła, mechanika i budowanie świata harmonijnie wzbogacają doświadczenie na niemal każdym poziomie, dając nam jedną z najbardziej ambitnych i ekscytujących gier przygodowych od złotych dni lat 90. Nie jest to najlepsza gra detektywistyczna, jaką kiedykolwiek stworzono, ponieważ rozgrywka jest odrobinę zbyt uproszczona, a główna historia ostatecznie obiecuje więcej, niż może dostarczyć. Ale z drugiej strony gra naprawdę posuwa gatunek do przodu i pod pewnymi względami wydaje się być realizacją - choć na mniejszą skalę - tego, co Team Bondi próbował stworzyć z L.A. Noire dekadę temu: prawdziwa piaskownica śledcza.

Sherlock Holmes Chapter One
Sherlock Holmes Chapter OneSherlock Holmes Chapter One
08 Gamereactor Polska
8 / 10
+
Niesamowity otwarty świat; ciekawe nowe mechaniki; dobrze napisana i dająca do myślenia historia; solidna grafika i prezentacja; mnóstwo treści.
-
Główny wątek kończy się zbyt nagle; mechanikom śledczym brakuje odrobiny głębi.
overall score
to ocena naszych redaktorów. Jaka jest Twoja? Wynik ogólny jest średnią wyników redakcji każdego kraju

Powiązane teksty



Wczytywanie następnej zawartości