Polski
Gamereactor
recenzje
Dwarf Fortress

Dwarf Fortress

Patrik kopie głęboko w ziemi i próbuje zbudować fortecę, która przetrwa próbę czasu...

Niewiele jest symulatorów o renomie Dwarf Fortress. To było inspiracją dla Minecrafta i pośrednio Fortnite. To, że symulator miał wpływ na otoczenie, jest jasne. Na pierwszy rzut oka jest jak każda inna gra o przetrwaniu. Wycinasz drzewa, uprawiasz żywność i ostatecznie budujesz społeczność na dużą skalę z długimi liniami produkcyjnymi. Oferujesz najgłębsze doświadczenia na rynku. Prawie wszystko jest symulowane. Niezależnie od tego, czy chodzi o to, co robiły twoje krasnoludy dzień wcześniej, historię krainy czy ich życie miłosne. Tworzenie rzeczy jest często trybikiem na dłuższej linii produkcyjnej, gdzie towary stają się innymi towarami i mogą ostatecznie zostać wykorzystane. Wypadki, incydenty i inne rzeczy wykraczające poza normalne również się zdarzają. Tworzy poczucie, że nie wszystko jest pod twoją kontrolą. Grając w Dwarf Fortress, szybko zdajesz sobie sprawę, że kontrola to fantazja.

Dwarf Fortress rozpoczyna się od grupy krasnoludów nad ziemią. Masz trochę zwierząt, zasobów i sługusów z nadzieją na dobrą przyszłość. Historia świata została napisana, a ziemia, która rozwija się przed wami, jest waszym nowym domem. Zielone wzgórza, głębokie lasy i otwarte pola będą ważnymi aspektami twojej fortecy. Nie wszystko jest tak obiecujące, gdy zdajesz sobie sprawę, że kopałeś zbyt głęboko w poszukiwaniu skarbu. Potwory zaczynają atakować twoją fortecę z głębokiego szybu, a ty dostajesz coś podobnego do sekwencji Morii z Władcy Pierścieni. Lub gdy przypadkowo wybijesz dziurę w podziemnym jeziorze i wszyscy w twojej fortecy utoną. Istnieją znaki, podpory i inne rzeczy, które pomogą Ci przewidzieć te rzeczy, ale nie zawsze możesz wiedzieć z całkowitą pewnością. Moja druga próba zbudowania fortecy w wulkanie zakończyła się tak, jak można sobie wyobrazić. Zła, szybka śmierć i płonące sługusy. Nie wspominając już o wszystkich zagrożeniach, które mogą nadejść z lądu i z wewnątrz, jeśli politycy odpadną.

Dwarf Fortress

Jak zbudować okazałą fortecę, która sobie z tym poradzi? Czas, cierpliwość, eksperymenty, przewodnicy i wiele strat. Na początku nikt nie jest w tym ekspertem, jest to niezwykle niszowa przygoda, w której musisz poradzić sobie ze wszystkim, czego żywe stworzenie może potrzebować w takiej scenerii fantasy. Jest to trudne, czasami nieubłaganie trudne, ale oferuje wspaniałą nagrodę, jeśli przeżyjesz. Nie ma żadnych celów, nie ma ekranu płatności ani tym podobnych, do których jesteś przyzwyczajony. Grasz tak długo, jak chcesz. Istnieje więcej trybów gry niż klasyczny, w którym budujesz fortecę. Możesz uruchomić tryb Adventure and Legends. Ten pierwszy wyrusza w wędrówkę po świecie, który stworzyłeś trochę jak w pierwszym Władcy Pierścieni. Ty i grupa poszukiwaczy przygód możecie podróżować po świecie, wykonywać zadania i dowiedzieć się o nim więcej. Tryb Legends to bardziej tryb, w którym możesz przeczytać o wszystkim, co wydarzyło się i dzieje na świecie. Ta ostatnia to nie tyle sama gra, co umiejętność czytania o wszystkich informacjach, historii i budowaniu świata.

Budowanie świata jest dosłownie wykonywane przez ciebie, ale także pośrednio przez wszystko, co dzieje się na świecie. Kiedy zaczynasz nowy, tworzy się dla świata kilkaset lat historii. Oznacza to, że nie pojawił się magicznie, kiedy zacząłeś, ale są rzeczy, które go ukształtowały. Następnie, gdy przejmiesz ster, jest on aktualizowany w czasie. Nowe epoki mogą się zdarzyć, gdy dzieje się coś wielkiego, zabawne małe przypisy do historii mogą rozwinąć się między twoimi postaciami a kontrolkami komputera. To narracja, która jest tworzona, kształtowana i rozwijana podczas gry, a nie prezentowana bezpośrednio. Jeśli grasz w tryb przygodowy lub forteca, wiele jest ukrytych i musisz odkrywać świat, aby dowiedzieć się więcej. Nigdy nie poznasz historii ludzi, dopóki nie spotkasz ich na świecie. Pogoda, pory roku, biomy odzwierciedlają również, do jakiego jedzenia, zwierząt i innych rzeczy masz dostęp. Istnieje na przykład ponad 50 drzew, które produkują owoce. Twoje krasnoludy będą miały również preferencje dotyczące jedzenia i picia. Z czasem dowiesz się, czego potrzebujesz.

To jest reklama:
Dwarf Fortress

Kiedy zbudujesz potężną fortecę, zrobisz prawie wszystko i poczujesz, że teraz jesteś bezpieczny, możesz liczyć na upadek nie daleko. Możesz mieć wielkie niezadowolenie wśród swoich poddanych i buntują się, lub mega potwór zjada wszystko na powierzchni, jeden z twoich krasnoludów przypadkowo otwiera wyciek, w wyniku czego kilka poziomów twojej fortecy znajduje się teraz pod wodą. Z pewnością można budować pompy i znajdować rozwiązania, aby zatkać wyciek, ale mogło to spowodować uszkodzenie. Woda występuje w różnych formach, starałem się wykorzystać zamarznięte jezioro w okresie zimowym. Nadeszła wiosna, lód stał się wodą i to była lekcja na następny raz. Nie miałem czasu, aby zbudować wystarczająco dużo budynków, aby poradzić sobie z ciekłą wodą. Moje krasnoludy wciąż zdołały wyczołgać się z podłoży, które były teraz zanurzone, z wyjątkiem pary, która czuła się zmuszona do próby uratowania klejnotów. Moim rozwiązaniem było teraz zablokowanie niższych pięter i zbudowanie przejść poza moimi dolnymi piętrami. Mogłem oczywiście budować pompy i próbować ratować dolne regiony, niestety nie miałem wtedy dostępu do wielu z tych budynków. Gra często zmienia się między radzeniem sobie z kryzysami a znajdowaniem rozwiązań, aby kontynuować budowanie. To jedna z mocnych stron. Cały czas istnieje ewoluująca narracja, a twoja reakcja determinuje jej kontynuację.

Aby docenić Dwarf Fortress, prawdopodobnie musisz polubić ewoluujące narracje i tytuły, takie jak Rimworld i Anno. Moją wielką krytyką jest to, że chociaż istnieje tryb treningowy, wymaga on wielu eksploracji przez graczy poza tytułem. Z drugiej strony istnieje argument, że otwiera to wiele autotestów. Kudos należą się Bay 12 Games za prezentację. Grałem w to, gdy istniał tylko wizualnie w postaci Ascii, języka komputerowego złożonego z symboli. Nie było łatwo zrozumieć to, co widzisz na początku. Twórcy czuli, że nie są kompetentni do stworzenia sztuki, gdy została wydana w 2006 roku. Wydanie Steam rozwiązało ten problem, zatrudniając artystę do stworzenia grafiki. Wszystkie symbole zostały zastąpione postaciami, drzewami, grzybami, ścianami skalnymi, kamieniami i nie tylko. Wygląda to na coś dość powszechnego w medium. Jednak nadal nie jest to nic nadzwyczajnego, ale aktualizacja jest jak noc i dzień do tego, co było. Chociaż grafika nie może jeszcze zilustrować dokładnie wszystkiego, co dzieje się za maską (która jest w drodze według Bay 12 Games), nie straciła ani kropli głębi, która zawsze tam była. To nie jest coś, czego uczysz się w dzień lub dwa.

Dwarf Fortress
To jest reklama:

Muzycznie i audiowizualnie jest muzyka i dźwięk, ale nie ma nic, co dodaje do doświadczenia. Prawie lepiej jest odtwarzać własną listę odtwarzania na zewnątrz. Z drugiej strony muzyka ludowa jest zawsze przyjemna, nawet jeśli nie ma jej zbyt wiele. Jednym z problemów w tej chwili jest to, że komunikaty ostrzegawcze i inne ważne informacje nie są widoczne lub słyszalne. Dostajesz małe pole do kliknięcia z boku ekranu. Oznacza to, że rzeczy nie zawsze mają czas, aby zarejestrować się u ciebie jako gracza. Działało to nieco lepiej w oryginalnej wersji. Pod względem sterowania jest trochę mieszany, wolę nową wersję dzięki większej obsłudze myszy. Jednocześnie mogę znaleźć bardzo wiele menu w menu. Oznacza to wiele kliknięć, aby zrobić proste rzeczy. Często był to problem, na który cierpiały starsze gry strategiczne, ale Dwarf Frotress zdecydowanie należy do tej kategorii.

Interfejs użytkownika jest lepszy niż kiedyś, ale wyraźnie jest miejsce na ulepszenia. Klikanie mniej razy, aby coś osiągnąć, jest jednym z nich. Trochę więcej informacji w etykietkach narzędzi i kiedy trzymasz elementy, byłoby pożądane. Istnieje granica między odkrywaniem na własną rękę a grą, która od razu dostarcza odpowiednich informacji. Wiele rzeczy, takich jak krzesła, łóżka, hafty, kostiumy, mundury, farmy, magazyny i tym podobne, są dość łatwe do zrozumienia. Są też budynki, które powinny być zbudowane na innych budynkach lub potrzebują pewnych rzeczy. Chciałbym mieć ekran, na którym można łatwo zobaczyć, gdzie w łańcuchu logistycznym brakuje jakiegoś zasobu lub przedmiotu. Złożoność tej pracy wymaga takich narzędzi.

Dwarf Fortress

Pomimo drobnej krytyki, nadal jest to wciągające doświadczenie. Ponieważ nie ma wygranej, możesz po prostu dalej się rozwijać, budować nowe fortece lub przeżywać ekscytujące historie. Kiedy wszystko jest procesem wieloetapowym, tworzy to również zobowiązanie z mojej strony, aby wszystko przejrzeć. Na przykład chcę tworzyć lepsze ubrania dla moich krasnoludów. To cała branża, aby zdobyć ubrania. Potrzebujesz zwierząt, wełny, gospodarstw, budynków i ludzi do zbierania i transportu materiałów. W różnych budynkach otrzymujesz nowe zasoby, które z kolei mogą ostatecznie zostać przekazane twórcy odzieży. Tam decydujesz o rozmiarze ubrań, rodzaju ubrań, materiałach, kolorach i nie tylko. Mówiąc o tym, kolory są znacznie bardziej skupione teraz, gdy tytuł ma grafikę. Wcześniej mogliśmy tworzyć mundury w określonych kolorach, ale musieliśmy sobie wyobrazić, jak wyglądają. Część mnie doceniła Ascii z tego powodu. Stała się bardziej interaktywną książką, w której wiele pozostawiono naszej wyobraźni. Jednocześnie jest znacznie bardziej grywalny i przejrzysty w wersji Steam. Wszystkie małe wariacje na temat mebli, drzew, ziemi, terenu, pogody i możliwości personalizacji fortecy pojawiają się w sposób, w jaki wcześniej nie były.

Dwarf FortressDwarf Fortress

Dwarf Fortress to opus magnum, rozwijane od 20 lat przez dwóch braci. Nie jest jeszcze w pełni opracowany. To, co wypróbowałem, to ekspansywna, niemal niepotrzebnie głęboka symulacja budowania miast w świecie pełnym magii, miodu pitnego, wściekłych krasnoludów, bohaterów i potworów. Udaje mu się nawet sprawić, że przegrana będzie przyjemna. Dwarf Fortress ma na celu symulowanie wszystkich aspektów życia i w większości przypadków udaje mu się to fantastycznie. Pomimo znacznie (oficjalnie) ulepszonego interfejsu użytkownika, może on być trochę zbyt ciężki w menu. Interfejs użytkownika gry i sygnalizowanie ważnych informacji również można nieco poprawić. Ogólnie rzecz biorąc, nie ma innego doświadczenia na rynku, któremu udaje się kopać tak głęboko. Albo to kochasz, albo nienawidzisz oferowanego doświadczenia. Należę do małej grupy, która uwielbia tę symulację. Małe problemy nie przeszkadzają temu stać się jednym z wielu arcydzieł świata gier.

Dwarf FortressDwarf Fortress
09 Gamereactor Polska
9 / 10
+
Wyjątkowa głębia, wciągająca rozgrywka, tworzenie ogromnych ilości historii dla całego świata Ogromna swoboda, wysoka wartość powtórki i naprawdę zabawne
-
Brakuje niektórych ikon do wizualizacji wszystkiego, nie zawsze jest dobry w uuwidacznianiu ważnych informacji dla gracza
overall score
to ocena naszych redaktorów. Jaka jest Twoja? Wynik ogólny jest średnią wyników redakcji każdego kraju

Powiązane teksty

0
Dwarf FortressScore

Dwarf Fortress

RECENZJA. Przez Patrik Severin

Patrik kopie głęboko w ziemi i próbuje zbudować fortecę, która przetrwa próbę czasu...



Wczytywanie następnej zawartości