Polski
Gamereactor
recenzje
Crusader Kings III

Crusader Kings III

Umarł król, niech żyje król.

HQ
HQ

Recenzowanie Crusader Kings III jest trochę jak recenzowanie nowej FIF-y w tym sensie, że chociaż mam prawie sześćdziesiąt godzin na liczniku, nie wyniosę z gry wszystkiego, dopóki nie spędzę w niej kilku miesięcy. Taką właśnie głębię oferuje nowa produkcja Paradox Interactive, a przedstawienie jej słowami jest praktycznie niemożliwe. Postaram się jednak jak najlepiej opowiedzieć, co przeżyłem w ciągu ostatnich kilku tygodni.

W serii Crusader Kings celem gracza jest poprowadzenie rodziny przez kroniki historii. Możemy wcielić się w rolę króla lub królowej czy księcia lub księżnej, a następnie grać przez lata, zatrzymując się tylko po to, by podejmować decyzje, które wpłyną na naszą pozycję wśród wasalów i chłopów. Mechanik rozgrywki jest tu od groma, a wszystko kontrolujemy za pośrednictwem masywnej i bardzo szczegółowej mapy, otoczonej menu wypełnionym ważnymi informacjami.

Jedną z głównych różnic między trzecią odsłoną a jej poprzedniczkami jest jakość interfejsu. Stare, ręcznie rysowane portrety zostały porzucone na rzecz fantastycznego systemu 3D, który odtwarza postacie na ekranie, organicznie łącząc rodziców, aby stworzyć wiarygodne potomstwo. Początkowo nie byłem pewien, czy ta zmiana się mi spodoba, ale teraz jestem totalnie kupiony zarówno samym pomysłem, jak i jego implementacją. Byłem w stanie w czasie rzeczywistym obserwować, jak moje postacie naturalnie się starzeją, zdobywają nowe blizny i tyją, a to naprawdę niesamowite doznanie.

To jest reklama:
Crusader Kings III
Crusader Kings IIICrusader Kings IIICrusader Kings III

Piszę o postaciach w liczbie mnogiej, ponieważ w Crusader Kings wcielamy się nie tylko w jednego władcę, ale całe pokolenia. Kiedy umiera głowa dynastii, przejmujemy kontrolę nad spadkobiercą, zgodnie z prawami sukcesji. Nie wszyscy członkowie rodziny dążą do jednego celu, a przekazanie pałeczki daje ogromne możliwości odgrywania różnych ról bohaterów zgodnie z ich własnymi, unikalnymi cechami i indywidualnymi okolicznościami.

Definiują to dwa aspekty: odziedziczone cechy i styl życia, który wybieramy dla każdej nowej postaci. Pozytywne cechy dziedziczone są tylko wtedy, jeżeli pokrewieństwo osób jest dalekie, więc upewnijcie się, że kuzyni trzymają się z dala, nawet jeśli jest to kuszący sposób na umocnienie władzy. Cechy fizyczne i osobowości są zaś przekazywane z pokolenia na pokolenie, więc warto odpowiednio dobierać partnerów nie tylko w kategoriach wpływów i władzy, ale także po prostu tego, jakimi są ludźmi.

To jest reklama:

Rozgrywka opiera się na aspekcie odgrywania ról, dając graczom pięć różnych ścieżek, którymi można obalić postać: Dyplomację, Naukę, Intrygę, Walkę i Zarządzanie. Każda z nich posiada krótkie drzewko umiejętności. Ulepszenia zapewniają nie tylko głębsze połączenie z postaciami i większe zróżnicowanie, ale też umożliwiają podejmowanie bardziej znaczących decyzji, które wpływają nie tylko na obecną postać, ale również całą dynastię.

Crusader Kings IIICrusader Kings III

Innym rolplejowym elementem rozgrywki jest religia, która stanowi fundament dworskiego życia, szczególnie w średniowiecznej Europie. Jak sugeruje sam tytuł, papież regularnie będzie nas zachęcał do krucjat. To od nas zależy, czy dołączymy do niego w wypowiadaniu świętej wojny, pomożemy ją sfinansować czy też zignorujemy, ale z pewnością pobożność i uszczęśliwianie lokalnych przywódców kościoła przyniosą korzyści. Z drugiej strony możemy zdecydować się na unikanie kościoła i ustanowić własną wersję popularnej religii, chociaż będzie to niezwykle ryzykowne.

Dobry król lub królowa upewni się również, że ich ziemie są zadbane, ale łatwiej powiedzieć, niż zrobić. Zarządzanie ziemiami w Crusader Kings III jest na szczęście przejrzyste i przyjemne. Będziemy je rozwijać na wiele sposobów: ulepszając jakość zasobów, maksymalizując wydajność i zwiększając opłaty, co jest szczególnie ważne, jeśli planujemy wojnę z sąsiadami w celu poszerzenia granic. Możemy poświęcić dużo czasu i pieniędzy na ulepszanie swoich zamków, miast i instytucji religijnych, dlatego ważne jest, aby trzymać je blisko siebie. Nie bądźcie jednak jak ja i nie przesadzajcie z ulepszeniami. Crusader Kings III nakłada limit na wskaźnik wpływów i kontroli, a ostrożne zarządzanie ziemiami, wasalami i finansami jest tak samo ważne, jak poślubienie odpowiedniego partnera lub unikanie walki z potężnym przeciwnikiem.

Wojna to kolejna fundamentalna część średniowiecznego życia, a jeśli nie wymyślimy powodów, by przejąć słabego sąsiada, prawdopodobnie on zrobi to za nas. Walka nie jest głównym celem Crusader Kings III, chociaż mamy pewną kontrolę nad dowodzeniem wojska, składem armii i rozmieszczeniem jednostek. Przeważnie chodzi o przechwycenie sił wroga własnymi, w którym to momencie małe wyskakujące okienko pokazuje wszystkie statystyki, dopóki jedna strona nie zostanie ogłoszona zwycięzcą.

Crusader Kings III

Bardziej subtelnym sposobem na przejęcie sąsiednich granic jest wykorzystanie swojego mistrza szpiegów. Intryga to chyba moja ulubiona część Crusader Kings III i was również do niej zachęcam. Odbywa się to głównie poprzez osłabienie rywali, rozprawianie się z wrogami, a nawet dźganie członków własnej rodziny w plecy. Możemy spiskować w tajemnicy, porywać lub więzić swoich przeciwników; możemy ich uwieść, a nawet wysłać im trujące prezenty. Co więcej, za pomocą nowego systemu „haczyka" możemy zmusić kogoś do zrobienia czegoś, na co w normalnych warunkach by się nie zgodził.

Jak widzicie, w Crusader Kings III jest tak wiele mechanik, że łatwo można przeoczyć ważny szczegół lub czegoś nie zrozumieć. Paradox wykonał świetną robotę, lepiej wskazując kluczowe informacje i czyniąc całość bardziej przystępną, ale pomimo ulepszonego samouczka i większej przejrzystości we wszystkich menusach nadal jest to trudny orzech do zgryzienia. Poprawa jest wyraźna, lecz dało się zrobić więcej, w szczególności w zakresie wyjaśnienia praw dziedziczenia. Te i inne prawa odnoszące się do naszego autorytetu w królestwie są ważne, ponieważ od zrozumienia ich mechanik zależy dziedzictwo całej rodziny i jest to frustrujące, gdy dzieje się coś złego, a my nie wiemy, jaki jest tego powód.

Crusader Kings III

Na szczęście nowy projekt interfejsu użytkownika ułatwia śledzenie wszystkiego, a encyklopedia jest pomocna, chociaż nie zawiera odpowiedzi na wszystkie pytania. Sama mapa jest bardziej przejrzysta i czytelna, a dzięki przydatnym filtrom możemy uzyskać preferowany wygląd. Mógłbym narzekać jedynie na powtarzalność niektórych wydarzeń, zwłaszcza zabójstw i działań społecznych. Jednak biorąc pod uwagę całą głębię produkcji, jestem gotów zaakceptować odrobinę powtórzeń, nawet jeśli chciałbym, aby deweloperzy postarali się o większą różnorodność w oskryptowanych sekwencjach. W końcu ile razy można czytać tę samą historię o chorobie jakiegoś szlachcica na przyjęciu.

W ciągu tygodni spędzonych z grą zauważyłem tylko jeden lub dwa drobne błędy polegające na wyświetlaniu nagiego portretu postaci, ale poza tym wszystko śmigało doskonale. Crusader Kings III to wyjątkowo dopracowana i w pełni funkcjonalna w momencie premiery produkcja (choć znając Paradox ten i tak powróci z serią aktualizacji), z czego jestem niezmiernie zadowolony. Podobnie jak jej poprzedniczkom, grze udaje się tworzyć momenty indywidualne dla każdego gracza z osobna. To jeden z niewielu tytułów, których warto się trzymać, nawet jeśli wszystko idzie potwornie źle. Nigdy nie wiadomo, co wydarzy się w tej średniowiecznej piaskownicy.

HQ
09 Gamereactor Polska
9 / 10
+
Ogromna piaskownica pełna możliwości; przejrzysty i bardziej przystępny interfejs; zmiany w rozgrywce wysuwają elementy RPG na pierwszy plan.
-
Wciąż zbyt wysoki próg wejścia; powtarzalne wydarzenia.
overall score
to ocena naszych redaktorów. Jaka jest Twoja? Wynik ogólny jest średnią wyników redakcji każdego kraju

Powiązane teksty



Wczytywanie następnej zawartości