Pomimo niesamowitej dominacji na rynku, jaką Sony cieszyło się na początku 2000 roku, firma nadal czuła poważne zagrożenie ze strony Microsoftu wraz z premierą konsoli Xbox. Był to jeden z powodów, dla których zapewnili sobie wyłączność na PlayStation dla Grand Theft Auto. Były szef PlayStation Europe, Chris Deering, ujawnił to niedawno podczas wywiadu, w którym powiedział:
"Martwiliśmy się, gdy zobaczyliśmy, że nadchodzi Xbox. Wiedzieliśmy, że wyłączność to nazwa gry w wielu dziedzinach, takich jak telewizja Sky ze sportem. Gdy zbliżały się święta Bożego Narodzenia, kiedy to miała miejsce premiera Xboxa, kilku z nas zwróciło się do naszych ulubionych zewnętrznych wydawców i deweloperów i zapytaliśmy ich: "Co chcielibyście otrzymać w specjalnej ofercie, jeśli utrzymacie swoją grę nowej generacji na wyłączność na PlayStation przez okres dwóch lat?". "
Deering wyjaśnił, że jedna z tych rozmów miała miejsce z Take-Two, które w tamtym czasie było głęboko zaangażowane w prace nad tym, co miało stać się Grand Theft Auto 3.
"Jedną z umów, które zawarliśmy, była umowa z Take-Two na kolejne trzy gry z serii Grand Theft Auto. W tamtym czasie nie było jasne, czy Grand Theft Auto 3 będzie tak ogromne, ponieważ kiedyś była to gra z widokiem z góry. To było dla nas wielkie szczęście. I właściwie całe szczęście, bo dostali zniżkę na zapłacone tantiemy. Te oferty nie są rzadkością w branżach z platformami. Także dzisiaj, z takimi rzeczami jak media społecznościowe".
W rezultacie, Grand Theft Auto III, Vice City i San Andreas zostały początkowo wydane jako tytuły ekskluzywne dla PlayStation 2 na początku 2000 roku.
Jakie są twoje najmilsze wspomnienia związane z grami Grand Theft Auto na PlayStation 2? I jak myślisz, jak mogłyby potoczyć się sprawy, gdyby Microsoft i Xbox zapewniły sobie wyłączność?