Podczas targów Gamescom 2024 mieliśmy okazję zagrać w wiele z najbardziej oczekiwanych tytułów tego roku. Chociaż porównania mogą być nieco mieczem obosiecznym (i czasami niesprawiedliwym), są one niezbędne do zrozumienia miejsca każdej gry i tego, jak wypada ona w porównaniu z najlepszymi w tym gatunku.
Mieliśmy okazję porozmawiać z twórcami i zagrać w oba tytuły. W rzeczywistości możesz już przeczytać naszą zapowiedź Little Nightmares 3 i naszą zapowiedź Reanimal. Obie gry oferują wciągające wrażenia, ale każda z nich robi to w wyjątkowy i inny sposób. Przeanalizujemy więc oba tytuły poprzez dokładne porównanie, które nie tylko kontrastuje te nowe gry z ich poprzednikami, ale także szczegółowo bada, w jaki sposób każda z nich wpisuje się w gatunek horroru.
Little Nightmares 1, wydany w 2017 roku, wprowadził nas w mroczny i wciągający świat widziany oczami Six, dziewczyny uwięzionej na ogromnym i makabrycznym statku znanym jako The Maw.
W tym przypadku doświadczenie skupiało się na opresyjnej atmosferze i ukrytym opowiadaniu historii, gdzie narracja rozwijała się poprzez interakcję z otoczeniem i rozwiązywanie zagadek, a nie bezpośredni dialog. Każdy pokój w Paszczy zachowywał się jak cela więzienna, a każdy z jego mieszkańców stanowił zagrożenie, tworząc ciągłe poczucie zagrożenia i rozpaczy.
Artystyczny projekt gry był kluczowy dla jej sukcesu. Little Nightmares 1 charakteryzował się surrealistycznym i groteskowym stylem, który łączył elementy gotyckiego horroru z mroczną estetyką baśni. Postacie takie jak Twin Chefs zostały zaprojektowane tak, aby wywoływać głębokie poczucie niepokoju. Rozgrywka skupiała się na skradaniu się i rozwiązywaniu zagadek, gdzie każdy ruch Szóstki musiał być precyzyjnie obliczony, aby uniknąć wykrycia i pokonać przeszkody.
Little Nightmares 2, wydany w 2021 roku, rozszerzył to uniwersum, wprowadzając Mono, nowego bohatera eksplorującego świat zniekształcony przez Wieżę Sygnałową.
Sequel ulepszył i urozmaicił mechanikę rozgrywki z pierwszego tytułu, wprowadzając dynamikę kooperacji między Mono i Six. Ta zmiana w dynamice rozgrywki dodała nowy wymiar do doświadczenia, pozwalając graczom na interakcję z otoczeniem i wspólne rozwiązywanie zagadek. Dodatkowo historia została wzbogacona o nowe postacie i wrogów, takich jak sadystyczny Nauczyciel i krwiożerczy Łowca, ponieważ gracze eksplorowali różne środowiska, od upiornych lasów po złowrogie szkoły.
Wizualnie Little Nightmares 2 zachował surrealistyczny styl pierwszej gry, ale z większą różnorodnością środowisk i wrogów. Narracja pozostała niejawna, ale została pogłębiona poprzez włączenie nowych elementów i wyzwań. Współpraca między Mono i Six dodała nową warstwę złożoności do rozwiązywania zagadek i dynamiki rozgrywki, tworząc bogatsze i bardziej zróżnicowane doświadczenie.
A teraz dochodzimy do 2024 roku. Zacznijmy od Little Nightmares 3. Opracowany przez nowe studio, tytuł ten oznacza znaczącą zmianę w serii, wprowadzając tryb kooperacji online, co jest czymś niespotykanym w poprzednich tytułach. W tej grze gracze towarzyszą Lowowi i Alone, dwóm postaciom, które muszą uciec ze zniekształconego świata znanego jako Spirala. Ta nowa odsłona zachowuje mroczną atmosferę serii i charakterystyczny styl wizualny, ale wprowadza nową mechanikę rozgrywki skupioną na współpracy.
Tryb kooperacji pozwala graczom doświadczyć gry ze znajomym lub ze sztuczną inteligencją w trybie dla jednego gracza. To drastycznie zmienia dynamikę rozgrywki, ponieważ gracze muszą teraz współpracować, aby rozwiązywać skomplikowane łamigłówki i stawiać czoła wrogom w bardziej dynamicznym środowisku gry. Spirala, ze swoimi różnorodnymi sceneriami, takimi jak pustynia Nekropolii, niepokojący park rozrywki i przerażająca fabryka, oferuje nowy horyzont eksploracji i wyzwań.
Pod względem wizualnym i atmosferycznym Little Nightmares 3 pozostaje wierny surrealistycznej i niepokojącej estetyce swoich poprzedników, ale z szerszym zakresem środowisk i wrogów. Nowe postacie, Low i Alone, wnoszą do serii świeżą perspektywę, a potrzeba współpracy wprowadza nową warstwę strategii i wspólnego doświadczenia. Narracja, choć nadal ukryta, jest wzbogacona o interakcje między postaciami i opowiadanie historii otoczenia, oferując bardziej złożone i zróżnicowane doświadczenie.
Przejdźmy teraz do Reanimal. Ten tytuł, opracowany przez oryginalny zespół odpowiedzialny za Little Nightmares 1 i 2, stanowi znaczące odejście od poprzedniej serii. Chociaż łączy go podobna estetyka i skupienie się na horrorze, Reanimal oferuje inne wrażenia zarówno pod względem narracji, jak i dynamiki rozgrywki. W tej grze gracze wcielają się w dwie sieroty, które poruszają się po mrocznym i zniekształconym świecie, aby uratować swoich zaginionych przyjaciół.
Rozgrywka w Reanimal skupia się na współpracy, pozwalając graczom na eksplorację zarówno na lądzie, jak i łodzią. Narracyjnie Reanimal skupia się na horrorze psychologicznym, kładąc nacisk na napięcie i atmosferę, a nie na horror fizyczny. Gra wyróżnia się unikalnym stylem wizualnym, łączącym surrealistyczne elementy z bardziej abstrakcyjnym i symbolicznym podejściem. Postacie i potwory są inspirowane traumami i burzliwą przeszłością postaci, dodając warstwę emocjonalnej i psychologicznej głębi do projektu gry.
Świat Reanimal jest intrygujący, ale przerażający, składa się z serii tajemniczych lokacji, które oferują fragmenty większej narracji. Każde miejsce w grze ma swoją własną historię, która przeplata się z ogólnym doświadczeniem, tworząc narracyjną sieć, która rozwija się w miarę eksploracji przez graczy. Taka struktura pozwala na głębsze zanurzenie i bardziej spersonalizowane wrażenia, ponieważ gracze odkrywają sekrety i kontekst gry we własnym tempie.
Porównując Little Nightmares 3 z jego poprzednikami, widać wyraźnie, że seria ewoluuje. Wprowadzenie trybu kooperacji w Little Nightmares 3 stanowi istotną zmianę w dynamice rozgrywki. Podczas gdy Little Nightmares 1 i 2* skupiały się na skradaniu się i rozwiązywaniu zagadek w samotnym środowisku, Little Nightmares 3 pozwala graczom wspólnie stawiać czoła wyzwaniom, wprowadzając nowe strategie i wspólne doświadczenie. Ta ewolucja dodaje grze złożoności i świeżości, ale także rodzi pytania o to, jak ta nowa dynamika wpłynie na horror i atmosferę.
Z drugiej strony, Reanimal radykalnie odchodzi od podejścia Little Nightmares, oferując zupełnie nowe doświadczenie w gatunku horroru. Podczas gdy studio stojące za Reanimal zachowało swój charakterystyczny styl wizualny, gra odkrywa nowe aspekty psychologicznego i emocjonalnego horroru. Narracja Reanimal jest bardziej wyraźna i intensywna emocjonalnie, z naciskiem na traumę i odkupienie, co kontrastuje z bardziej niejawnym i atmosferycznym stylem pierwszych dwóch gier Little Nightmares.
Pod względem dynamiki rozgrywki Reanimal oferuje większą swobodę i eksplorację, pozwalając graczom zanurzyć się w mrocznym i pofragmentowanym świecie. W Reanimal można grać w pojedynkę lub w lokalnych i sieciowych trybach kooperacji (podczas gdy w Little Nightmares 3 możesz grać solo lub w trybie kooperacji online, ale nie w lokalnym trybie kooperacji). Współpraca między postaciami w Reanimal nadaje grze nowy wymiar, a narracja rozwija się w bardziej otwarty i spersonalizowany sposób. Ta elastyczność i emocjonalna głębia oznaczają znaczne odchylenie od bardziej liniowego i opartego na łamigłówkach podejścia Little Nightmares.
Podsumowując, zarówno Little Nightmares 3, jak i Reanimal wnoszą nowe perspektywy i doświadczenia do gatunku horroru, choć robią to na bardzo różne sposoby. Little Nightmares 3 rozwija serię z dynamiką współpracy, która dodaje złożoności i współpracy do doświadczenia, zachowując jednocześnie mroczną i surrealistyczną esencję poprzednich tytułów. Z drugiej strony, Reanimal stanowi zerwanie z tradycją Little Nightmares, oferując głębsze i naładowane emocjonalnie doświadczenie, które odkrywa nowe aspekty horroru psychologicznego.
Obie gry pokazują zdolność twórców do wprowadzania innowacji i dywersyfikacji swojego podejścia do horroru, oferując unikalne doświadczenia, które wzbogacają gatunek i zapewniają nowe sposoby konfrontacji z naszymi najgłębszymi lękami. Jeśli jesteś zagorzałym fanem Little Nightmares i chcesz czegoś bardzo podobnego, Little Nightmares 3 może być najlepszym wyborem. Jeśli jednak szukasz nieco innego (lub bardziej innowacyjnego) doświadczenia, Reanimal przenosi horror na nową głębię emocjonalną i narracyjną (a także pod względem rozgrywki, dzięki zmianie ruchu kamery).
Niezależnie od tego, co wybierzesz, jasne jest, że oba należą do wyróżniających się tytułów Gamescom 2024. I żadne z nich nie pozostawi cię obojętnym. Zwłaszcza teraz, gdy Halloween jest tuż za rogiem, każdy z nich jest idealny, aby cię dobrze przestraszyć.