Na całym świecie jest tylko garstka twórców symulacji, którzy mają taki sam rodowód jak Frontier Developments. To brytyjskie studio wypuściło gry Planet Coaster, Planet Zoo, F1 Manager i Jurassic World Evolution, a mówiąc o tych pierwszych, wkrótce na platformach PC, PS5 i Xbox Series zadebiutuje dedykowana kontynuacja. Podczas gdy na początku tego roku spróbowałem Planet Coaster 2 w ramach sesji hands-off, zaledwie kilka dni temu w końcu poszedłem na próbę, aby z pierwszej ręki posmakować Career Mode i Sandbox Mode.
Większość tego, czego doświadczyłem, to trzeci poziom w Career Mode, który obracał się wokół interesującego założenia rozwoju parku podzielonego między dwóch właścicieli. Jeden właściciel ma bardzo surowe zasady i plany, podczas gdy drugi jest znacznie bardziej otwarty na własne wybory i propozycje, co z kolei tworzy dynamikę, w której musisz osiągnąć wyznaczone cele, a jednocześnie możesz obnosić się ze swoimi kreatywnymi tendencjami. Już teraz, mając na uwadze to założenie, wydaje się, że Frontier wygina swoje umiejętności w tej kontynuacji w sposób, którego pierwsza gra nigdy nie oferowała. Pomimo tego, że był to dopiero trzeci poziom w Career, ta koncepcja była bardzo praktyczna, dość złożona i zmuszała do walki z największym wrogiem parku rozrywki: ograniczoną przestrzenią.
Jeśli chodzi o rzeczywistą rozgrywkę, jest to zasadniczo ewolucja tego, co zapewnił Planet Coaster. Zastosowano te same mechaniki i systemy, z wyjątkiem tego, że teraz są one wzmocnione większą głębią i szczegółowością. Możesz dokładniej i łatwiej umieszczać scenerię i listowie, a wszystko to w sposób, który przypomniał mi systemy budowy scenerii Planet Zoo. Elementy symulacji są bardziej złożone i szersze niż kiedykolwiek wcześniej, ale także przedstawione w taki sposób, że przy odrobinie zastanowienia możesz dokładnie poskładać w całość to, co pokazuje ci gra i jak wykorzystać dane do ulepszenia swoich dzieł. Możesz użyć dodatkowych map cieplnych, aby określić, która część każdego parku Career należy do każdego właściciela, zobaczyć, jak daleko sięgają Twoje generatory elektryczne i gdzie znajdują się przewody łączące ze sobą wszystkie różne przejażdżki i funkcje elektryczne, a także wyraźnie zobaczyć, jak skonfigurowana jest infrastruktura obsługująca Twoje parki wodne. A to na szczycie zwykłej mapy emocji odwiedzających i bardziej precyzyjnych sposobów umieszczania podstawek i nowych przejażdżek na zlewozmywak.
Nie powiem wam, że Planet Coaster 2 wydaje się być zupełnie nową i świeżą grą, prawdziwą unikalną odsłoną serii, ponieważ tak nie jest i jest zbyt znajoma, aby tak było. Wydaje się, że jest to wersja 2.0 oryginalnej gry, a to oznacza, że możesz być pewien, że będzie to łatwa do odebrania i zrozumienia bez wysiłku, a także żywa, urocza i kolorowa. Podczas gdy styl artystyczny ma sprawiać wrażenie lekkiego i animowanego, prawie tak, jakby należał do filmu Illumination, Frontier umieścił tak wiele szczegółów w tej kontynuacji, że możesz powiększyć cały park i zobaczyć widok odwiedzającego z poziomu gruntu na wędrówkę po okolicy, a także poczuć się autentycznie w prawdziwym parku rozrywki.
Ale tak czy si e parki wodne. Być może zastanawiasz się, jak to działa w praktyce i szczerze mówiąc, nie różnią się zbytnio od zwykłego budowania podstawki. Możesz albo chwycić plany basenu, aby umieścić go w całej jednostce bez kłopotów, albo zbudować go od samego początku, używając kafelków lub systemu losowania, aby rozwinąć pulę swoich marzeń. Następnie możesz użyć dodatkowej mechaniki, aby zaokrąglić krawędzie i uczynić je mniej sztywnymi, dodać drzewa, krzewy i skały na zewnątrz, aby urozmaicić rzeczy, a na koniec albo zbudować własny kanał, używając elementów konstrukcyjnych przypominających kolejkę górską, albo umieścić gotową do wykonania, aby zapewnić funkcjonalną rozrywkę, do której Twoi goście będą mogli się zmierzyć. Pomimo tego, że obraca się wokół zbiorników wodnych, ten pomysł idealnie pasuje do doświadczenia Planet Coaster i wydaje się, że zawsze tu należał. Prawdę mówiąc, zastanawiam się, dlaczego musieliśmy czekać na sequel, aby zobaczyć jego realizację...
Jedyną drobną krytyką, jaką miałem podczas pracy z grą, było to, że niektóre elementy i funkcje wydają się nieco niestabilne. Budowa ścieżek może być czasami trudna i brzydka, system roślinności i scenerii może sprawić, że sprawy bardzo szybko wymkną się spod kontroli z powodu braku precyzji, a problemy przestrzenne bardzo szybko cię doganiają, zwłaszcza podczas korzystania z planów. Pewien poziom swobody, który umożliwiłby bardziej odpowiednie rozmieszczenie podstawek i konstrukcji, byłby błogosławieństwem, szczególnie na poziomach Career z ciaśniejszymi przestrzeniami i większą liczbą przeszkód środowiskowych do pokonania.
Ale pod wieloma względami ta krytyka wypływa z wolności, którą Planet Coaster 2 daje ci w inny sposób. Kiedy możesz zbudować park i kolejki górskie w sposób, który ci odpowiada, nagłe uświadomienie ci, że nie możesz, jest jak cios w twarz. I właśnie mając to na uwadze, po raz kolejny jestem pod wrażeniem i podekscytowany nową grą symulacyjną Frontier, ponieważ jest jasne jak słońce, że zespół stworzył tutaj projekt, który zaangażuje i pozostawi szeroki uśmiech przyklejony na twojej twarzy, gdy pozwolisz, aby godziny leciały, budując park rozrywki, który chciałbyś odwiedzić, gdy byłeś dzieckiem. Ale nie musisz wierzyć mi na słowo, ponieważ Planet Coaster 2 pojawi się na PC, PS5 i Xbox Series X/S 6 listopada 2024 roku.