Karta RTX 5080 firmy Nvidia kosztuje około połowy tego, co jej starszy brat, RTX 5090, i jest prawdopodobnie największą i najlepszą kartą, na jaką zwykli gracze będą mogli sobie pozwolić w tej generacji, ponieważ kosztuje około 999 USD / 979 GBP. Innymi słowy: zwykli gracze prawdopodobnie nie wydadzą 1,939 GBP / 1,999 USD na kartę graficzną; zrobią to tylko entuzjaści, którzy chcą grać w 4K na ekranie OLED i mają za dużo pieniędzy.
Ale mogą też cieszyć się 10 572 CUDA Cores, nowym Tensorem i Ray-Tracing Cores, pełną integracją AI na całej karcie, a także DLSS 4 i Reflex 2, nowym modelem skalowania i Multi Frame Generation, który może wyczarować nie jedną, ale trzy klatki za każdym razem, gdy renderujesz obraz w staromodny sposób. O tak, i 16 GB pamięci VRAM siódmej generacji.
Karta jest nieco mniejsza niż RTX 5090, ma to urocze kątowe złącze zasilania i nie mniej ważny adapter ze schludnymi, indywidualnymi przewodami, które są dość giętkie. Nawiasem mówiąc, są tylko trzy z nich, ponieważ ta karta potrzebuje tylko 315,68 watów podczas pracy. Nadal jest to potężna bestia z podwójnym przedmuchem i czystym, zaokrąglonym wyglądem przemysłowym, który wygląda bardziej jak coś, co można znaleźć na farmie serwerów CAD niż na komputerze do gier.
Jest to również jedna z najcichszych kart, jakie kiedykolwiek zmierzyliśmy, przy 38,5 dB i minimalnej temperaturze 32 stopni Celsjusza, ale może osiągnąć nawet 76 stopni Celsjusza.
Testy porównawcze znajdują się poniżej, a wielkim pytaniem dla wielu jest to, czy warto to zmienić. Niestety, zależy to od scenariusza, ponieważ niektóre gry działają świetnie, ponad 60 FPS natywnie nawet w 4K, podczas gdy inne wymagają sztucznych pomocy, takich jak DLSS, a może nawet Multi Frame Generation, aby osiągnąć te same poziomy. Moim zdaniem to nie karta jest problemem, ale deweloperzy, ponieważ ogólna wydajność bardzo skacze, w zależności od tego, w co grasz. Ogólnie rzecz biorąc, różnica jest większa w nowszych i bardziej wymagających grach, gdy używany jest bardziej zaawansowany Ray-Tracing lub podobny. Różnica 30% nie była niczym niezwykłym w kilku tytułach, podczas gdy inne nie miały żadnej różnicy.
Wróćmy jednak do tego, czego chcą ludzie: benchmarków. Używany sterownik nie był pozbawiony problemów, a Windows zdecydował się wymyślić kilka liczb w okresie testowym, więc spodziewaj się wyższych liczb podczas testowania w domu. Jest oparty na platformie X870 z procesorem Ryzen 7 9800 X3D, a ogólnie liczby były nieco wyższe niż w przypadku innej karty RTX 5090, którą wypróbowaliśmy w tym samym czasie tej recenzji. Jednak waha się gwałtownie i nie ma znaczenia, czy jest to rasteryzacja, z czy bez Ray-Tracingu, DLSS i tak dalej.
Jedną rzeczą jest to, że Total War: Warhammer III nadal wymaga drogiego sprzętu do działania w 4K, ale jest jeszcze gorzej dla tych, którzy chcą wszystkich dobrych rzeczy w Black Myth: Wukong. Narzędzie do testów porównawczych i rzeczywiste wrażenia z gry nie powinny być jednak takie same, ponieważ narzędzie do testów porównawczych to najgorszy scenariusz.
Ultra ustawienia, Ray-Tracing Ultra / DLSS 4 + Multi Frame Generation:
Na wypadek, gdyby ktoś miał wątpliwości, tak naprawdę nie możesz uruchomić niczego natywnego w tej grze, ponieważ 18.79 było tym, co dostałem przy wyłączonym wszystkim i bez sztucznych pomocy. Metro Exodus był jak zwykle niestabilny i nie zawracał sobie głowy uruchamianiem w dniu testu. Za tydzień pewnie zadziała bez żadnych problemów. Pomimo tego, że DLSS 3 robi tutaj znaczącą różnicę, nadal szalone jest to, że nie może samodzielnie przekroczyć 60 klatek na sekundę tak długo po premierze.
4K Ultra, z DLSS i bez DLSS:
To dziwna gra, która z jednej strony pokazuje, jak dobrze działa upscaling za pomocą modelu Transformer i Multi Frame Generation, a z drugiej strony jest też po prostu strasznie przeniesiona na PC. 38 klatek na sekundę z kartą graficzną, która jest drugą najdroższą w tej generacji, jest po prostu nie do przyjęcia. W międzyczasie dysponujemy:
4K Ultra, z pełnym ray-tracingiem:
Udana integracja, ale znowu groteskowy przykład, że nie da się uzyskać 60 klatek na sekundę natywnie z kartą graficzną kosztującą prawie 1,000 funtów
Z DLSS i bez DLSS:
4K z DLSS i bez DLSS:
4K z DLSS i bez DLSS oraz z włączonym Frame Generation:
W tym przypadku Founder's Edition działa znacznie lepiej niż inna karta, którą testowaliśmy w tym samym okresie. Nie potrafię wyjaśnić dlaczego, ale po wydaniu zaktualizowanych sterowników różnica może być nieco mniejsza.
Istnieje również realna możliwość podkręcania, ponieważ nawet z adapterem masz około 100 watów do zabawy, chociaż dla wielu jest to mało prawdopodobne, aby miało to sens. Ale cena jest niższa, wydajność w wielu przypadkach jest o 20-30% lepsza niż jego poprzednik, ale znowu, czasami różnica w porównaniu z RTX 4080 jest również dość minimalna. Innymi słowy, zależy to od gier, które lubisz. To powiedziawszy, dla każdego, kto ma coś mniejszego niż RTX 4080, byłoby to bardzo oczywiste ulepszenie, ponieważ jest cichy, zużywa bardziej umiarkowaną ilość energii, a jeśli jesteś typem osoby, która lubi wydawać 1,000 funtów na kartę graficzną, to tak... Jest to zalecane.