W większości gry, które wymieniliśmy i które podkreślimy w tegorocznych artykułach na temat Gry Roku, to tytuły, które prawie zdobyły nagrodę GOTY. Jednak pomimo tego, że został przyjęty przez krytyków, ekskluzywny projekt Housemarque na PlayStation 5 Returnal wydawał się odsuwać na dalszy plan podczas tegorocznych ceremonii wręczenia nagród.
Ten rygorystyczny roguelike był nominowany w kilku kategoriach, ale został rutynowo lekceważony, jeśli chodzi o najwyższą nagrodę w ofercie, pomimo tego, że jest jednym z najbardziej dopracowanych i wyjątkowych doświadczeń, jakie widzieliśmy przez cały 2021 rok.
Podążając za krokami międzygwiezdnej odkrywczyni Selene, Returnal poprosił graczy o ucieczkę z brutalnego cyklu śmierci i rozpaczy, pokonując wszelkiego rodzaju wyzwania w okrutnym, obcym świecie. Korzystając z cyklu roguelike, który przenosi graczy z powrotem do punktu wyjścia, gdy padają w walce, Returnal celował w oferowaniu złożonego i wymagającego systemu walki, połączonego z jednymi z najbardziej uderzających efektów wizualnych i scen, jakie widzieliśmy w grach wideo przez cały rok, dzięki zdolności tytułu do zatopienia ekranu falą wielokolorowych pocisków.
Zbudowany jako tytuł zadaniowy, w którym gracze mieli zostać zepchnięci do swoich granic, Returnal zawierał różnorodne biomy, każdy pasujący do własnej obsady zabójczych obcych form życia i możliwości eksploracji. Pomimo bycia roguelikiem na wskroś, Returnal dostarczył głęboko wciągający świat, owiany tajemnicami i ukrytymi sekretami, niepodobny do niczego, co kiedykolwiek widzieliśmy. A wszystko to zostało uzupełnione płynnymi i ścisłymi systemami rozgrywki, które dały graczowi całkowitą kontrolę nad Selene i jej arsenałem gadżetów i broni, gdy podróżowali przez wiele światów, aby zobaczyć, co czeka na końcu ich podróży.
Nie da się ukryć, że brutalny poziom trudności i roguelike'owy charakter mogą zniechęcić niektórych fanów, ale jeśli potrafisz przygotować się na wyzwanie i wpisowe do tego, co serwował Returnal, możesz zobaczyć dbałość o szczegóły w tej precyzyjnej i wyrafinowanej grze wideo. Czy to subtelne stukanie deszczu symulowane przez dotykowe sprzężenie zwrotne kontrolera DualSense, czy raczej po prostu sposoby wyrażania narracji poprzez nawiedzające i fascynujące sekwencje, Housemarque pokazał swoje umiejętności w rozwoju dzięki Returnal.
W tej kwestii warto przypomnieć zdolność Returnal do korzystania z funkcji specyficznych dla PS5 i kontrolera DualSense na nowym poziomie. Odkąd PlayStation 5 zadebiutowało w listopadzie ubiegłego roku, pojawiło się kilka gier, które wykazują doskonałą integrację tych systemów. Death Stranding Director's Cut podniósł wciągającą jakość systemu ruchu w grze za pomocą dotykowej informacji zwrotnej; Spider-Man: Miles Morales wykorzystał silnik dźwiękowy Tempest 3D, aby wyspa Manhattan wydawała się bardziej żywa niż kiedykolwiek; a Ratchet & Clank: Rift Apart pokazał mistrzowską klasę w mocnych stronach dysku SSD i krótszym czasie ładowania. Ale Returnal wydawał się wyróżniać we wszystkich tych kategoriach i nie tylko.
Wspomnieliśmy już o dotykowym sprzężeniu zwrotnym i sposobach jego wykorzystania do symulacji deszczu, a nawet kroków Selene, ale firma Housemarque użyła również kontrolera nowej generacji, aby ulepszyć swój system walki, integrując wyzwalacze adaptacyjne jako podstawową metodę naprzemiennego strzelania z broni. Potem był silnik Tempest, który w pełni sprawił, że świat Atropos wydawał się jeszcze bardziej przerażający i realny, a implementacja SSD sprawiła, że szybkie podróżowanie i przemieszczanie się między różnymi światami planety było czystą przyjemnością.
Podsumowując, Returnal jest prawdopodobnie najlepszym przykładem gry wideo nowej generacji. Podczas gdy sama natura roguelike'ów często może być w dzisiejszych czasach zniechęcająca dla graczy, Returnal jest bez cienia wątpliwości niezbędnym tytułem na PS5 i zostanie zapamiętany jako jeden z najlepszych i najbardziej imponujących projektów fińskiego studia.