Polski
Gamereactor
artykuły

Gamereaktor Gra Roku

W tym roku było wiele świetnych gier, ale dwa tytuły wyróżniają się ponad tłumem.

HQ

Rok 2022 mógł być rokiem zwiększonych opóźnień w przypadku niektórych dużych tytułów, takich jak Starfield, Hogwarts Legacy i The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom, ale to nie znaczy, że nie wyprodukował również świetnych gier. W rzeczywistości to prawie dobrze, że niektórzy mocni hitterzy ustawieni na przyszły rok nie wyszli w 2022 roku, ponieważ konkurencja mogła być zbyt sztywna, aby mogli błyszczeć.

Dość jednak o 2023 roku, patrzymy na rok, który właśnie minął, a był świetny dla gier wideo. Od zaskakujących hitów, takich jak Stray, po kontynuacje, które spełniły wielkie oczekiwania graczy, takie jak A Plague Tale: Requiem.

Niestety, nie miałem jeszcze czasu, aby zagrać we wszystkie świetne gry, które ukazały się w 2022 roku, ale w rzeczywistości wiele dyskusji na temat Gry Roku skupiło się tylko na dwóch tytułach, z których są Elden Ring i God of War: Ragnarok. Od początku roku są to dwie gry, o których wszyscy myśleli, że będą walczyć o zdobycie największej liczby nagród i nic dziwnego, że właśnie to zrobili.

Gamereaktor Gra Roku
To jest reklama:

Zanim przejdziemy do tego, który tytuł zdobędzie tytuł Meczu Roku, jest kilka wyróżnień w kolejności. Po pierwsze, Stray musi zostać doceniony za budowanie świata, ciekawą rozgrywkę, słodkiego kota i udowodnienie, że nie musisz płacić ponad 70 funtów, aby mieć świetną grę w dzisiejszych czasach. Jest też Sifu, które wciągnęło mnie swoją unikalną koncepcją starzenia się i sprawiło, że grałem godzinami, gdy w końcu wspiąłem się na korytarze wrogów bez żadnego trafienia.

Racja, z tymi na uboczu, rzućmy okiem na Elden Ring i God of War: Ragnarok. Do tej pory prawdopodobnie przeczytałeś wszystko, co można przeczytać na temat tych dwóch gier, więc nie będę zagłębiał się w to, jak działają i co czyni je wspaniałymi, ale muszę powiedzieć, że wybór między nimi jest dość trudny, ponieważ ich cele są zupełnie inne.

Elden Ring, z jednej strony, jest fantastyczną grą w tradycyjnym sensie tego, czym jest gra. Od momentu, gdy wejdziesz do Limgrave, zobaczysz zamek, do którego będziesz musiał się zbliżyć, i ostateczny cel tego wielkiego lśniącego drzewa w oddali. Zabawa polega na tym, jak podejmiesz tę podróż, broni, której używasz, i sprzęcie, w który się wyposażysz, aby przetrwać Lands Between.

Gamereaktor Gra Roku
To jest reklama:

God of War: Ragnarok, z drugiej strony, pozwala na pewne zmiany sprzętu i broni, ale zamiast tego nie polega na graczu, aby zrobić jak najwięcej z gry. Zamiast tego jest przyzwoita ilość tego, co niektórzy mogą nazwać "trzymaniem za rękę" w najnowszym wyjeździe Kratosa, ale to niekoniecznie umniejsza doświadczenie. Zauważyłem, że był jeden lub dwa momenty, w których Atreus lub Mimir mogli wskazać odpowiedź na zagadkę, zanim na nią natknąłem się, ale w większości przypadków ich dialog był często pomocny w znalezieniu rzeczy, od których właśnie miałem uciec.

God of War: Ragnarok pokazuje również swoją historię. Chce, abyś był zaangażowany w walkę z Odynem, podczas gdy Elden Ring nie potrzebuje, abyś naprawdę wiedział, dlaczego musisz zostać Elden Lordem, tylko jest to coś, co należy zrobić. Ponownie, nie oznacza to, co jest lepsze, tylko że oba mają znacząco różne podejścia do bycia grą.

Powstaje więc pytanie, jak zdecydować, co jest lepsze? Cóż, wydaje się, że najlepiej jest zobaczyć, jak dobrze każdy z nich udaje się zrobić to, co zamierzał. Elden Ring to prosty triumf gatunku otwartego świata i udało mu się przedstawić niezwykle satysfakcjonujący styl rozgrywki FromSoftware największej publiczności. Daje graczom niemal nieskończoną liczbę opcji budowania i sposobów gry, ze światem, który jest wspaniały, nawet gdy próbuje cię zabić.

Gamereaktor Gra Roku

Jednak nawet przy tym wszystkim Elden Ring jest nadal wielkim punktem debaty na dwóch głównych frontach: późnej gry i trudności. Zajęcie się tą drugą z tych opcji jest jak chodzenie po cienkim lodzie ze skorupkami jaj na wierzchu, ponieważ jeden zły ruch i jestem wyśmiewany za myślenie, że gra jest zbyt trudna do pokonania. Elden Ring nie jest zbyt trudny, nawet przy absurdalnych walkach, takich jak Malenia i Ognisty Olbrzym, jego trudność można dostosować za pomocą Popiołów Duchów, ale w tym tkwi problem.

Są teraz puryści, którzy wierzą, że używanie prochów duchów jest wielkim bluźnierstwem i ci, którzy chcą po prostu cieszyć się grą. Dla tych, którzy chcą solo każdego bossa, stworzyło to nieco niesprawiedliwe doświadczenie, ponieważ wydawało się, że wrogowie w późnej fazie gry byli prawie zaprojektowani do walki dwóch na jednego.

Późna gra Elden Ring jest również problemem, ponieważ daje ogromny skok mocy wrogom znikąd, czyniąc to, co powinno być ostatnim sprintem, długim slogiem. To sprawia, że Elden Ring jest fantastyczną grą, która z czasem nieco się wypala.

Gamereaktor Gra Roku

God of War: Ragnarok nie cierpi jednak na te problemy i zdobył dla mnie tytuł Gry Roku. Dopóki nie skończyłem gry, byłem pewien, że wskażę Elden Ring jako zwycięzcę, ale ostatnia nordycka przygoda Kratosa po prostu nie traci rytmu przez cały czas. Jego historia pozostaje spójna i doskonale się rozwija, jego grafika zapiera dech w piersiach, a pętla rozgrywki jest niezwykle solidna, a Sony Santa Monica poprawia walkę z God of War z 2018 roku z dodatkami, takimi jak Draupnir Spear.

Elden Ring to gra na wieki, ale to samo można powiedzieć o God of War: Ragnarok, któremu udaje się przekroczyć wielkie oczekiwania, jakie mieli wobec niej gracze, dając jednocześnie świetną mieszankę kinowego stylu gier AAA, z których znane są obecnie bez poświęcania trzewnej i czasami satysfakcjonująco trudnej rozgrywki. Obie gry są pełne niezapomnianych wrażeń i zasługują na swoje miejsca wśród najwyżej ocenianych gier roku, ale God of War: Ragnarok ma tę przewagę, że nie tylko utrzymuje cię w fantastycznym świecie i walce, ale także tworzy te emocjonalne momenty opowiadania, które udowadniają, że narracje gier wideo są czymś wyjątkowym.

Gamereaktor Gra Roku


Wczytywanie następnej zawartości