Seria FIFA przeszła w zeszłym roku, aby stać się EA Sports FC po tym, jak twórcy i organizacja piłkarska poszli swoimi drogami. Ale EA Sports FC 24 nie była do końca rewolucją, na którą liczyło wielu graczy. Można odnieść wrażenie, że od kilku lat niewiele się wydarzyło, a serial w większości utknął w tym samym miejscu. To jest coś, co EA chce teraz zmienić. Na FC 25 Producer Showcase w Vancouver słyszeliśmy wiele o tym, o czym będzie tegoroczny tytuł i mamy nadzieję, że dwa główne wydarzenia naprawdę rozpoczną serię: Rush i FC IQ.
Według producenta Sama Rivery, EA chciało wprowadzić nowe doświadczenie społecznościowe w EA Sports FC 25, coś, co sprawiło, że gry takie jak Fortnite stały się tak popularne. W przeszłości nie można było znaleźć niczego takiego, z wyjątkiem Clubs, gdzie jest to 11 na 11. Wynikiem jest Rush. Jest to 4 na 4 z bramkarzem sterowanym przez komputer i będzie dostępny we wszystkich trybach gry. W trybie online zawsze będzie czterech prawdziwych graczy, niezależnie od tego, czy grasz ze znajomymi, czy kończysz z losową grupą, a także można grać samemu w trybie offline. Nazywają to "najbardziej ekscytującym i wciągającym doświadczeniem społecznym, jakie kiedykolwiek stworzyliśmy". Ale to brzmi bardzo podobnie do Volty. EA zdecydowało się w tym roku całkowicie usunąć Volta, ale nie jest to zamiennik, ale zupełnie nowe doświadczenie.
"Chcę to wyjaśnić od razu. Doświadczenie Rush nie jest takie jak Volta. Po otrzymaniu opinii od społeczności zdecydowaliśmy się usunąć Voltę z FC 25. Wiemy jednak, że zależy nam na rozgrywce społecznościowej i dlatego wprowadzamy Rush. Jest zbudowany na kluczowych zasadach, które tworzą wyjątkowe doświadczenie" – powiedział Rivera, który dodał również, że powodem, dla którego jest dodawany do wszystkich obecnych trybów gry, jest chęć tchnięcia nowego życia w tryby gry dzięki nowym doświadczeniom z rozgrywki.
W przeciwieństwie do Volty, która oferowała efektowną piłkę uliczną podobną do serii FIFA Street, Rush jest zbudowana na istniejącej rozgrywce 11 na 11. Zasadniczo jest to pełnowymiarowa piłka nożna zmniejszona do 4 na 4 (plus bramkarz) z tymi samymi ruchami i zachowaniami.
— Dlaczego? Chcemy zachować głębię i równowagę, które osiągnęliśmy w ciągu ostatnich 15 lat. Potrzeba czasu, aby dopracować i zbalansować doświadczenie, aby stworzyć zabawne środowisko, więc nie zamierzamy próbować wymyślać koła na nowo. Dotyczy to podstawowych mechanik, takich jak podania, drybling, strzały i bramkarstwo".
Jeśli grałeś w jakąkolwiek grę sportową online w drużynie, wiesz, że prawie zawsze jesteś zmuszony wybrać pozycję. Chcesz być środkowym obrońcą? A może zewnętrzny pomocnik? W Rush tego nie ma i każdy może być dokładnie tam, gdzie chce na boisku. Komunikacja to klucz do sukcesu. Jeśli nie masz mikrofonu i słuchawek, możesz wysyłać wiadomości błyskawiczne, które widzi tylko Twój zespół. Na przykład, jeśli chcesz mieć piłkę, możesz nacisnąć przycisk podania, a nad Twoim zawodnikiem pojawi się dymek z napisem "Podaj".
Oczywiście wraz z nowym trybem gry pojawiają się specjalne funkcje. Rush oferuje niebieskie kartki zamiast czerwonych i sprint, aby być pierwszym przy piłce po rozpoczęciu meczu. Jeśli zagrasz na tyle źle, że otrzymasz niebieską kartkę, zostaniesz wyrzucony z boiska na jedną minutę. Będziesz wtedy musiał uprzejmie stać z boku, aż ta minuta się skończy. Jeśli również zostaniesz ukarany, jest on podobny do rzutu karnego za hokej. Jest to walka 1 na 1 przeciwko bramkarzowi, ale wszyscy pozostali gracze zaczynają dalej z tyłu i mogą zacząć biec, gdy zrobi to wykonawca rzutu karnego. Zdarzają się również spalone, ale zamiast być stosowane od linii środkowej, są one teraz stosowane od ostatniej tercji. Na początku meczu wszyscy zaczynają od linii spalonej, a piłka jest wtaczana z linii bocznej i ważne jest, aby zakomunikować, kto biegnie do piłki, a kto zostaje i broni. Mecze trwają siedem minut, a czas zatrzymuje się za każdym razem, gdy piłka nie jest w grze. Udało nam się rozegrać dwa mecze i mam wrażenie, że jest to zdecydowanie poprawa w stosunku do Volty i jest to coś, czego naprawdę brakowało w tej serii.
Innym słowem, które EA naprawdę chce wbić graczom, jest FC IQ. Po wprowadzeniu Hypermotion V w FIFA 22 w celu poprawy realizmu i ruchu graczy oraz Playstyles w zeszłym roku, aby gracze czuli się wyjątkowo dzięki określonym cechom i osobowościom, w tym roku skupiono się na taktyce. Ma to być "najbardziej znacząca zmiana w taktyce od ponad dekady". Częścią tego są role graczy. To wskaże, jak każdy zawodnik myśli i zachowuje się na boisku, co zaowocuje większą inteligencją taktyczną i poruszaniem się bez piłki. Istnieje 50 ról, a każdy gracz ma jedną, a aby przypisać role graczom, EA stworzyło model sztucznej inteligencji, który przeanalizował rzeczywiste dane z firmy analitycznej Opta z ostatnich sezonów. Na niektórych pozycjach występują wspólne role zawodników, np. środkowi pomocnicy i ofensywni pomocnicy, którzy mają "rozgrywającego". Będą one jednak działać zupełnie inaczej, gdy zawodnik nie ma piłki.
W jednym z pokazanych klipów jedna z drużyn miała kontrolę nad piłką. W ataku obrońca pełniący rolę "fałszywego obrońcy" ustawiał się dość centralnie na boisku. Za nim, pomiędzy środkowymi obrońcami, znajdował się defensywny pomocnik pełniący rolę "środkowej połowy". Na pozycji, na której zwykle znajduje się boczny obrońca, pojawił się środkowy pomocnik pełniący rolę "półskrzydłowego". Drugi boczny obrońca był prawie w jednej linii z napastnikiem ze swoim ofensywnym skrzydłowym. A w środku ofensywny pomocnik z napastnikiem w cieniu wleciał w pole karne ataku. Po statycznych składach z ostatnich lat, ekscytujące jest zobaczyć, jak wpłynie to na wrażenia z gry i metę, która ma tendencję do zamykania się w jednej rzeczy, o co zapytaliśmy Riverę.
Każdego roku wydaje się, że istnieje jakaś meta. W zeszłym roku było dużo biegania po linii, podań po przekątnej do tyłu i strzelania. Jak teraz starać się stworzyć grę, która nie pasuje tylko do jednego stylu gry?
"Projektując FC IQ, mieliśmy na uwadze wiele z tych opinii. I dlatego będzie o wiele więcej wariantów taktycznych, więc możesz temu zapobiec dzięki nowemu FC IQ. Chcieliśmy więc dać wam większą kontrolę nad tym, jak będzie wyglądała ta meta w ciągu roku. To był jeden z celów. Nawet z FC IQ wciąż jest szansa na dalszy rozwój i danie wam być może więcej ról, więcej narzędzi do robienia większej liczby rzeczy w takich sytuacjach. Można zrobić więcej, ale to jest podstawa, nowe podejście do taktyki.
Każda rola gracza będzie miała od jednego do trzech celów, a gracze mogą mieć różną znajomość tych elementów, ale to podstawowa rola oznacza, że mogą grać na tej pozycji. Przykładem jest Vini Jr. z "skrzydłowym". Każdy ma też Role+, Vini Jr. ma tu "kłusownika". Są też Role++, które mają tylko absolutnie najlepsi gracze. Vini Jr. ma to jako "środkowego napastnika".
Wszystko to brzmi oczywiście świetnie, ale nie miałoby to znaczenia, gdyby różne tryby gry nie zostały ulepszone. Weźmy na przykład tryb kariery, jeden z najbardziej klasycznych trybów gry w grach sportowych. Przez długi czas prawie w ogóle nie był aktualizowany, co w końcu wydaje się zmieniać. "Największa aktualizacja od lat", jak to nazywają. Pierwszą rzeczą, która została poruszona, było to, że teraz będzie coś, co nazywa się "punktami startowymi na żywo". Oznacza to, że w dowolnym momencie roku możesz przejść do trybu kariery i od razu przejść do tego, jak w danym momencie wygląda klasyfikacja w lidze. Na przykład możesz przejąć czołowy klub w gorączkowych ostatnich tygodniach sezonu. Lub zagraj jako napastnik, który właśnie wrócił po kontuzji i uratuj swoją drużynę przed spadkiem.
"Świeże treści przez cały rok, to podstawa. Historycznie rzecz biorąc, tryb kariery był uruchamiany pierwszego dnia, a potem się nie zmieniał. Teraz zamierzamy przyjrzeć się światu piłki nożnej przez wszystkie 12 miesięcy i zobaczyć historie, które dzieją się w prawdziwym świecie" – powiedział Pete O'Donnell, dyrektor ds. projektowania gry.
Druga część aktualizowanych na żywo sezonów to coś, co nazywa się "Migawki". Są to scenariusze, które mają miejsce w trakcie sezonu i będą dodawane przez cały rok. Może się zdarzyć, że drużyna zwolniła swojego trenera, a Ty teraz próbujesz utrzymać statek na powierzchni. Przykładem z poprzedniego sezonu mógł być Jadon Sancho wracający do Dortmundu, więc można było grać nim do końca sezonu i próbować wygrać z nim Champions League i Bundesligę. Jeśli chcesz po prostu zagrać w klasyczny tryb gry, są tam też nowe rzeczy, a jedną z największych jest to, że możesz teraz grać z żeńskimi drużynami i graczami. W zeszłym roku zostały one dodane do Ultimate Team, a teraz do Career Mode. Do tej pory jest tylko pięć lig, co miejmy nadzieję zostanie rozszerzone w przyszłym roku. Ale jeśli chcesz udawaćArsenal trenera Jonasa Eidevalla, możesz to zrobić.
Następny to nowy system dla Youth Academy. Tutaj możesz zobaczyć, jak Twoi zawodnicy rozwijają się fizycznie każdego roku i faktycznie wyglądają jak nastolatki, co oznacza, że nie ma już 14-latków z zarośniętymi brodami. Kiedy zostaną powołani do drużyny seniorów, dostaną swój dorosły wygląd i tutaj Rush wraca do równania. Co dwa miesiące będą odbywać się turnieje młodzieżowe, w których będzie można rozegrać trzy mecze w tym trybie 4 na 4. Wygraj, a gracze otrzymają wzmocnienie. Możesz grać z ich aktualną umiejętnością lub potencjalną zdolnością jako dorosły gracz, a jeśli czujesz, że wolisz grać jako gracz niestandardowy, istnieje możliwość skorzystania z historii w tle jako punktu wyjścia. Na przykład możesz dorastać w odnoszącej sukcesy rodzinie piłkarskiej lub możesz próbować wyzdrowieć po kontuzji, która groziła zakończeniem kariery. Wpływa to na osobowość i cechy twojego zawodnika.
W dojnej krowie Ultimate Team zaszły zmiany, ale być może nie tak wiele, jak byśmy sobie tego życzyli. Większość trybów gry pozostaje w dużej mierze niezmieniona, a główna różnica polega na tym, że teraz odblokowujesz nagrody zarówno za Ultimate Team, jak i Clubs w miarę przechodzenia przez różne kamienie milowe w ciągu sezonów. Rush jest tutaj dostępny jako tryb gry, ale bez konkretnego systemu rankingowego. Będziesz mógł wybrać gracza, którego masz w swoim zestawie kart graczy i grać z innymi, robiąc to samo. Niektóre wydarzenia mogą mieć ograniczenia, takie jak obecność tylko graczy z LaLiga. Zgodnie z opiniami, będzie teraz miejsce na maksymalnie 100 duplikatów, które otrzymacie z zakupionych pakietów kart, a system ewolucji zostanie rozszerzony.
"Słyszeliśmy od fanów, że domagają się, aby FUT był bardziej społecznościowy. Uważamy, że Rush jest idealnym rozwiązaniem" – powiedział producent Karthik Venkateshan.
W ostatnim dużym trybie gry, Clubs, prawdopodobnie największą wiadomością jest to, że spadki powróciły. Jeśli przegrasz wystarczająco dużo meczów, będziesz zmuszony rozegrać mecz o spadek z inną drużyną. Wygraj i zostań w górze, przegraj i spadnij w dół dywizji. Dodano nowe centrum społecznościowe o nazwie Clubhouse, dzięki któremu właściciel klubu może udekorować stadion, szatnię i nie tylko. Do tego dochodzi budżet na obiekty, który zapewnia różne bonusy. Czy uważasz, że Twój zespół jest zbyt słaby? Wydaj wszystkie swoje pieniądze na siłownię, która da Ci duży zastrzyk siły. Wszystkie drużyny startują z tym samym budżetem, ale odnoszące sukcesy kluby naturalnie zarabiają więcej.
Ale nic z tego nie ma znaczenia, jeśli nie działa na boisku. Aby upewnić się, że tak się stanie, EA postanowiło poprawić styl biegania graczy. W zeszłym roku zostały one dopasowane tylko do górnej części ciała, ale w EA Sports FC 25 całe ciało zostało teraz włączone do biegania graczy, co jest oczywiście dużą poprawą. Zostanie on wykorzystany na około 1800 graczach, w tym 200 kobietach. Masz wrażenie, że gracz biegnie trochę za szybko? W takim razie masz szczęście, ponieważ coś, co zostało dodane, to tak zwane anulowanie taktyczne. Często widzisz to w prawdziwym futbolu i wtedy musisz siać spustoszenie u przeciwnika, po prostu ciągnąc go za koszulkę lub po prostu prostując nogę, co skutkuje żółtą kartką. Może to być przydatne, gdy przeciwnik korzysta z ulepszonej kontroli dryblingu lewym drążkiem, ponieważ obrót o 180 stopni wyglądał znacznie płynniej w jednym z pokazanych przez nich przykładów.
Mechanika podań to również coś, czemu przyjrzeli się i próbowali przerobić. Na przykład, gdy uderzyłeś w ciemno podanie o 180 stopni do miejsca, w którym jesteś zwrócony, w FC 24 nie stanowiło to żadnego problemu, niezależnie od gracza. W tym roku będzie znacznie większe ryzyko, że ta przepustka w ogóle nie wyląduje tam, gdzie chciałeś ją uderzyć. Lepsi zawodnicy, tacy jak Luka Modrić, będą mieli więcej sukcesów w wybijaniu podań pod presją niż krzepcy środkowi obrońcy. Jeśli jesteś raczej dryblerem niż podającym, specjalnie dla ciebie dodano pięć nowych dryblingów.
Jeśli chodzi o grafikę, podczas gry offline pojawi się nowy system pogodowy z różnymi prędkościami wiatru i warunkami pogodowymi. Wpływa to na to, jak piłka leci, jak wieją włosy i na to, że gracz może się poślizgnąć, jeśli jest mokry. To ostatnie z pewnością spodoba się kibicom na ulepszonych stadionach, ponieważ będą dynamicznie reagować na to, co dzieje się na boisku, a przy odrobinie szczęścia możesz zobaczyć niektóre z dodanych maskotek. I zostanie to zrobione w 4K przy 60 klatkach na sekundę. Wprowadzono nowy tryb graficzny, w którym możesz wybierać między "ulepszonymi efektami wizualnymi" z ulepszoną grafiką i oświetleniem w przeskalowanym 4K. Ponadto po raz pierwszy w serii dostępny będzie Ray-Tracing oraz dynamiczne światło o tej porze dnia. Pierwsza połowa może być rozgrywana w jasne popołudnie, podczas gdy słońce zaczyna zachodzić w drugiej połowie.
"To najbardziej innowacyjny i najbardziej ambitny tytuł do tej pory" – powiedział Rivera.
Jeśli spełni te wymagania, będziemy mogli przekonać się 27 września, kiedy EA Sports FC 25 zostanie wydany. Wczesny dostęp będzie miał miejsce tydzień wcześniej dla graczy, którzy kupili którąkolwiek z wersji, która zawiera tę funkcję.