Civilization to bardzo dziwna seria do recenzowania, ponieważ pomimo tego, że każda gra powtarza formułę ustaloną przez poprzednie tytuły, ludzie po prostu mają swoje ulubione gry w Civ. Gra, którą akceptują, brodawki i w ogóle. Żadna gra z serii Civilization nie jest idealna, ale ulubiona gra jest warta więcej niż doskonałość dla fanów cywilizacji. Dla mnie jest to Civ V, gra, która do dziś ma pełen błędów tryb wieloosobowy, ale tytuł, który po prostu sprawia, że wracam raz za razem, pomimo swojego wieku i wielu innych gier strategicznych walczących o moją uwagę.
Civilization VI była krokiem w bardziej przystępnym kierunku, z którym nie mogłem się pogodzić. O dziwo, ponieważ Civilization VII zamienia ten krok w skok w kierunku usprawnienia całego procesu, zauważyłem, że podoba mi się to znacznie bardziej niż poprzednia odsłona serii. W Civilization VII jest dużo nowości, tak dużo, że naprawdę trudno mi było umieścić to wszystko w moim podglądzie, a jednak ze względu na sposób, w jaki jest to rozłożone przed tobą, łatwo jest wziąć to w bardziej małych kawałkach.
W dużej mierze wynika to z faktu, że gra nie jest jednym długim maratonem, ale trzema krótszymi truchtami dzięki mechanice Ages. Zamiast wybierać tylko jednego przywódcę, który od początku jest powiązany z jedną cywilizacją, będziecie mogli zmieniać cywilizacje za każdym razem, gdy przejdziesz przez epokę, zachowując swojego przywódcę przez cały czas. Po każdym przekroczeniu epoki następuje przyzwoita przerwa w grze. Niektóre z twoich jednostek zostaną ulepszone, inne pozostawione w tyle. Twoje miasta powrócą do miasteczek z ulepszeniami, które mogą przechodzić z epoki na epokę. Jeśli nie grasz tylko o jedną epokę - co możesz zrobić, jeśli ty i twoi znajomi nie macie wolnych 10 godzin do dyspozycji - to w trakcie gry będziesz budować dziedzictwo, które zasadniczo określa twoją ścieżkę zwycięstwa, niezależnie od tego, czy będzie to nauka, kultura, wojna itp.
Dziedzictwo pozwala ci planować na przestrzeni wieków, ale w większości przypadków będziesz grać z epoki na epokę, ponieważ starożytność, eksploracja i nowoczesność skupiają się na czymś innym. W pewnym sensie daje to od czasu do czasu nowy start, ale jednocześnie może być dość irytujące i tak naprawdę nie radzi sobie z faktem, że gracze mogą rosnąć z wieku na wiek. Jeśli jesteś silny w starożytności, nie będziesz słaby w eksploracji. Oczywiście zależy to od twoich umiejętności jako gracza, ale w starciu ze sztuczną inteligencją rzadko zdarza się, aby ktoś wrócił po tym, jak został zmiażdżony we wczesnej fazie gry. Mówiąc o SI, jedna z największych zmian w Civilization VII dotyczy dyplomacji i wykorzystania wpływów, nowego zasobu, który pozwala podejmować działania dyplomatyczne, takie jak wspieranie wysiłków wojennych sojusznika lub szpiegowanie wrogiego imperium. Pomysł w koncepcji jest świetny, ale jeśli połączysz swoje wpływy, zdecydowanie zbyt łatwo jest być miłym facetem lub być w stanie wydać je frywolnie, nie martwiąc się o konsekwencje.
Potrzeba setek, jeśli nie tysięcy godzin, aby naprawdę zrozumieć Wieki i zdecydować, czy są one dobrym, czy złym dodatkiem do formuły. Wydaje się to jednak dziwnym wyborem, aby platformować i chwalić krótsze doświadczenie, gdy fani Civilization są bardziej niż szczęśliwi, spędzając niekończące się godziny na przemierzaniu swoich miast, spamując przycisk następnej tury, dopóki nie będą mogli przejść do następnego etapu organizowania imperium. Poza epokami, wiele nowych mechanik jest niewątpliwym sukcesem w usprawnianiu i odświeżaniu rozgrywki cywilizacyjnej.
Możliwość zmiany cywilizacji w każdej epoce na początku wydawała się nadmierną komplikacją, ponieważ oznacza, że będziesz musiał dowiedzieć się o wiele więcej o każdej cywilizacji, zanim wejdziesz do gry, ale w rzeczywistości, dzięki innym usprawnionym elementom, pozwala ci to zagłębić się w głębię, jaką oferuje Civilization VII. Zapobiega to również niektórym cywilizacjom, które mają skoki mocy na wcześniejszym lub późniejszym etapie gry. Nie musisz już bawić się swoim szczytem, ponieważ każda nowa cywilizacja jest zaprojektowana tak, aby była silna w swojej epoce.
Dowódcy armii zwrócili moją uwagę, kiedy po raz pierwszy zagrałem w tę grę i wierzę, że potajemnie mogą być największą zmianą w serii do tej pory, możliwość przechowywania wielu jednostek na jednym kafelku rozwiązuje jeden z największych problemów związanych z wojnami w cywilizacji, gdzie wydawało się, że ten, kto utrzyma się na największej liczbie pól, po prostu wygra. Dowódcy armii, w połączeniu z nowymi animacjami bitewnymi i wspaniale wyglądającymi jednostkami, sprawiają, że walka w Civilization VII jest naprawdę przyjemna, co mnie miło zaskoczyło, biorąc pod uwagę, że zwykle biorę udział w wojnach dopiero znacznie później w grze.
Tym razem otoczenie i ogólna oprawa wizualna zostały wyraźnie ulepszone i po raz pierwszy czuję, że możemy naprawdę nazwać grę cywilizacyjną ładną. W przeszłości grafika wyglądała albo zbyt staro, albo – jak w przypadku Civilization VI – zbyt kreskówkowa i głupkowata. Civilization VII łączy w sobie wygląd cywilizacji V i cywilizacji VI, tworząc grę, której nie można nie tylko przyjrzeć się szczegółom, przetaczając się przez twoje imperium, aby sprawdzić wszystkie twoje małe budynki i jednostki. Wygląda na to, że Civilization VII wie, że wygląda dobrze, ponieważ często prezentuje swój wygląd, gdy zbudujesz cud lub staniesz w obliczu klęski żywiołowej.
Zarządzanie miastami nigdy nie było bardziej uproszczone, ponieważ za każdym razem, gdy rozwijasz osadę, automatycznie ulepszasz wybrane przez siebie pole, a także rozszerzasz swoje granice, jeśli możesz. Dzielnice powróciły, pozwalając na tworzenie miejskich i wiejskich obszarów osady, a skupienie się na miastach jako drugorzędnych osadach ponownie zabiera graczowi pewne elementy, aby umożliwić skupienie się na zabawnych rzeczach budowania w największym mieście. Oczywiście, możesz przekształcić miasto w miasto, ale będziesz do tego potrzebować złota, a koszt rośnie z każdym kolejnym posiadanym miastem. Te zmiany mogą brzmieć kontrowersyjnie dla zagorzałych graczy cywilizacji, ale są świetnym sposobem na zapoznanie się z nowościami w grze bez ugrzęźnięcia w mikrozarządzaniu, z którym miałeś do czynienia. Wciąż jest dużo miejsca, aby twoje imperium było bardziej wydajne, ale powiem, że bardzo tęsknię za pracownikami. Ich brak sprawia, że gra skupia się znacznie bardziej na twoich jednostkach wojskowych i produkcji osad, zamiast zastanawiać się, co robią twoi cywile.
Podsumowując, Civilization VII jest więcej niż godnym włączeniem do tej historycznej franczyzy. Jak w przypadku każdej gry z serii Civilization, nie wszystkie zmiany przypadną do gustu każdemu fanowi, ale w dużej mierze jest to uproszczona strategia 4X, która jest tak samo nieskończenie grywalna, jak jej poprzednicy, i tytuł, który mi się podobał, brodawki i w ogóle.