Minęło kilka miesięcy, odkąd Abylight rozmawiało wyłącznie z Gamereactor na temat swojego kolejnego projektu w halach Gamescom 2023 w Kolonii. W tym czasie Citadelum nie określił nawet swojej oficjalnej nazwy, ale jego szef marketingu, David Martinez, pozostawił nam już kilka bardzo interesujących kluczowych punktów dotyczących projektu tytułu, w których weźmiemy zarządzanie i systemy budowniczych miast, aby narzucić się w tym tytule opartym na starożytnym Rzymie, w czasach przed ukonstytuowaniem się Cesarstwa. Nawiasem mówiąc, pełny wywiad z Gamescomem można znaleźć z napisami poniżej.
A teraz, gdy jesteśmy już w 2024 roku, czyli oknie przewidzianym na premierę gry, mieliśmy okazję wziąć udział w prezentacji gry, tym razem prowadzonej przez Miguela Garcíę Corchero, dyrektora kreatywnego. Mogliśmy w nim dowiedzieć się więcej o projekcie Citadelum, który został podzielony na trzy różne warstwy, z których każda jest poświęcona systemowi gry, oraz o tym, jak uzupełniają się one nawzajem, tworząc idealną formację.
pierwsza warstwa rozgrywki w Citadelum to głęboka i zróżnicowana budowa miasta, owoc doświadczeń studia (będzie to trzecia z rzędu gra z gatunku), w której będziemy musieli zbudować i rozbudować małą rzymską wioskę z kilku domów, aby stać się epicentrum władzy w regionie. Od podstawowych systemów, takich jak woda i żywność (budowa akweduktów i farm) po budynki produkcyjne i usługi, które zaspokajają potrzeby ludności, czy to medycynę, kulturę, religię czy, oczywiście, rozwój wojskowy, będziemy musieli rozwinąć podstawowe systemy, takie jak woda i żywność.
Nie powinniśmy jednak skupiać się tylko na naszym mieście, ponieważ Corchero wyjaśnił, że druga warstwa gry opiera się na zarządzaniu poprzez mapę świata z widokiem na inne miasta i osady. Z tymi, które są neutralne, będziemy mogli ustanowić szlaki handlowe w celu wymiany zasobów. Z tymi, którzy mają flagę wroga, jedyne, co pozostaje, to wojna.
Do tych bitew będziemy musieli szkolić i utrzymywać nasze legiony, a następnie wysyłać je do zaciętych bitew. Będzie wiele typów jednostek, a ich rozmieszczenie na polu bitwy, a także ich wyszkolenie i rozkazy, które otrzymają w walce, będą kluczowe dla zwycięstwa.
Ale nawet jeśli masz władzę ekonomiczną i militarną, nie możesz stracić z oczu przychylności bogów. Tutaj bowiem bóstwa rzymskiego panteonu są bardzo realne i mogą ofiarować swoją łaskę lub ściągnąć na siebie swój gniew, czy to z powodu kaprysu, czy z powodu naszych decyzji w grze. trzecia warstwa Citadelum opiera się na tym systemie, w którym staramy się kontrolować ingerencję bogów tak, aby sprzyjali nam w naszych celach. Aby to zrobić, będziemy musieli szukać i odzyskiwać relikwie z całego świata, które następnie złożymy na ołtarzu boga, którego łaskę pragniemy. Oczywiście, podczas gdy jeden bóg może czuć się czczony i kochany, inny może czuć się pokrzywdzony i zapomniany. I nie jest mądrze kusić gniew bogów.
Corchero zostawił nam również kilka ważnych informacji, aby wiedzieć, czego możemy się spodziewać po Citadelum, a główną z nich będzie jego wielkość. Mowa o tytule, który będzie "10 razy większy niż One Military Camp", poprzednie dzieło studia. Obejmie trzy kampanie, obejmujące terytoria Włoch, Hiszpanii i Afryki, i nadal będą miały silne wsparcie społeczności. Abylight może pochwalić się jednymi z najlepszych relacji z graczami, a z myślą o nich Citadelum będzie zawierać narzędzia do modowania, dzięki którym fani będą mogli projektować własne scenariusze i kampanie. Te narzędzia są takie same, jak te używane przez programistów w rozwoju, więc możliwości będą nieograniczone.
Chociaż Citadelum ma się ukazać w 2024 roku, studio na razie wstrzymuje się z podaniem konkretnej daty (prace wciąż trwają). Pracują nad uzyskaniem weryfikacji Steam Deck i mają nadzieję na rozwój wersji konsolowej, chociaż będzie to zależało od odbioru przez graczy PC.
Wraz z prezentacją zaoferowano nam również pierwszy oficjalny zwiastun Citadelum, w którym można po raz pierwszy przyjrzeć się jego systemom, a także galerię zdjęć, którą znajdziecie poniżej.