Prawdopodobnie nie zaskoczy wielu, gdy to słyszę, ale Alan Wake 2 wygląda bardzo, BARDZO dobrze. Remedy Entertainment ma kaliber deweloperów, z którym niewielu może się równać, a kontynuując doskonały Control, Alan Wake 2 kształtuje się na naprawdę genialną grę survival horror. Skąd to wiem? Ponieważ w ramach Summer Game Fest Play Days miałem luksus uczestniczenia w prezentacji za zamkniętymi drzwiami, prowadzonej przez wielu członków zespołu programistów w Remedy.
Demo rozpoczęło się nieco od fabuły Alan Wake 2 i zobaczyło nowego dodatkowego bohatera Saga Anderson wyruszającego na pustynię Cauldron Lake w Bright Falls, aby zbadać serię morderstw. Ta sprawa prowadzi Saga do kilku niepokojących wskazówek, które mają związek ze stronami rękopisów rozrzuconych po otaczającym środowisku, stronami napisanymi przez słynnego i tytułowego bohatera samego Alan Wake - który był uwięziony w Dark Place przez ostatnie 15 lat.
Remedy zawsze był mistrzem opowiadania historii o środowisku, ale w Alan Wake 2 naprawdę wydaje się, że deweloper podkręcił ten poziom. Świat jest niesamowicie szczegółowy i wydaje się naprawdę prawdziwy i wciągający. Ale jest to również niezwykle niewygodne do zwiedzania, ponieważ wiatr wyjący przez drzewa i sposób, w jaki światło przenika przez linię drzew, tworzy środowisko, które jest, mówiąc najprościej, dziwaczne. Saga's podróż przez las Cauldron Lake, której byłem świadkiem, zawsze trzymała mnie na krawędzi siedzenia, ponieważ każda chwila wydawała się punktem, w którym coś paskudnego i wrogiego może wyskoczyć i zacząć atakować postać detektywa FBI. To prawda, że ten poziom niepokoju nie był wspomagany przez wiele jump scare'ów, które Remedy posypały.
Znany proces odkrywania i składania tajemnicy leżącej u podstaw fabuły jest nadal bardzo powszechny w Alan Wake 2, podobnie jak w poprzedniku, i nie jest to jedyne miejsce, w którym występują podobieństwa, ponieważ Remedy powrócił do całej partii znanych tropów i elementów rozgrywki. Pomysł wykorzystania światła do osłabienia zagrożeń jest nadal główną mechaniką w Alan Wake 2, podobnie jak wędrówka w świetle reflektorów, aby powoli regenerować zdrowie i uciec przed niebezpieczeństwem. Ponownie powracają bezpieczne pokoje (z tymi obszarami, w których możesz w każdej chwili przełączać się między kampaniami Alana i Saga's - z każdą kampanią od początku do końca, jak chcesz), podobnie jak czerwone szafki zaopatrzeniowe rozsiane po całym świecie, w których można znaleźć baterie, amunicję i tak dalej. W przeciwieństwie do oryginalnej gry, Remedy (na szczęście) zdecydował, że termosy potrzebują nowego celu, a teraz w Alan Wake 2 działają jako punkty zapisu, a nie niesamowicie nadużywane przedmioty kolekcjonerskie.
Patrząc na rozgrywkę, Remedy używa podobnych systemów strzelania do innych gier typu survival horror, co oznacza, że cel jest chwiejny i niestabilny, a ty nie jesteś pokonany amunicją, aby rzucić się na wrogów. Istnieje wiele rodzajów broni do odkrycia i użycia, w tym pistolety i strzelby, a także ponownie unikowe ruchy, aby uniknąć ataków ze strony zagrożeń. Jeśli jednak zostaniesz złapany przez wroga, szybkie wydarzenia są wykorzystywane, aby zobaczyć Alana lub Saga uciekających przed niebezpieczeństwem, przy minimalnych obrażeniach. W duchu wielkich gier survival horror Remedy szukał w nich inspiracji, jeśli chodzi o ekwipunek, ponieważ teraz Saga i Alan będą musieli zarządzać przedmiotami, bronią i tak dalej, które noszą, układając je i umieszczając w formacie przypominającym siatkę.
Ale te drobne poprawki i dodatki nie są jedynymi obszarami, które Remedy chciał powtórzyć i dodać nowe funkcje i elementy rozgrywki. To demo zostało stworzone wyłącznie wokół Saga i tego, co wnosi do stołu, więc w tej chwili nie jest jasne, jak te umiejętności przekładają się na samego Alana, ale tylko Saga może teraz korzystać z kolekcji nowych umiejętności, w tym odwiedzania Mind Place i przez Profiling.
Fani Sherlocka Holmesa będą mieli bardzo dobre pojęcie o tym, o co chodzi w Mind Place, ponieważ jest to w rzeczywistości ta sama koncepcja, co Mind Palace. Chodzi o to, że Saga może w każdej chwili wejść w konstrukt własnego umysłu, bezpieczną przestrzeń, w której może ocenić i zacząć składać tajemnicę z dala od niebezpieczeństw i rozproszeń świata fizycznego. W Mind Place Saga ma dostęp do tablicy detektywistycznej, gdzie może ocenić zebrane wskazówki i wskazać, w jaki sposób łączą się ze sobą, a nawet doprowadzić do dodatkowych wskazówek. Następnie, aby dodać do tego, może zacząć rozpakowywać i rozumieć postacie, które spotyka przez Profiling ich, przy czym jest to rodzaj mechaniki przesłuchań, w której zauważa wady i cechy charakteru i wykorzystuje je do rozwikłania tego, jak postać tyka. To wszystko jest bardzo Sherlock, ale działa w praktyce.
Chociaż widziałem tylko 30 minut rozgrywki Alan Wake 2, z czego część jest podobna do tego, co oferowano w najnowszym zwiastunie, jakość, do której dąży Remedy w tej grze, jest jasna. Wciągające elementy, głębia narracyjna, animacje postaci, występy obsady, prezentacja i fantastyczna grafika, wszystko to łączy się i tworzy doświadczenie, które jest niezwykle ekscytujące. Połowa października zapowiada się jako jeden z najbardziej ruchliwych tygodni w roku dla przestrzeni gier, ale Alan Wake 2 ma potencjał, aby być śmietanką tej obiecującej uprawy.